Nikdo nepochybuje o tom, že dostat návštěvníka na svůj web je základ. Ale určitě to není chvíle, kdy si můžeme dát ruce do kapes s tím, že máme vyhráno. Co totiž s návštěvníkem, které ho jsme tak pracně zlákali, bude dál?
Proto se poslední roky dere do popředí termín UX (zkratka pro user experience). Který se většinou překládá jako „uživatelský prožitek“. Upraveno do srozumitelnější řeči to, jak se návštěvník na našem webu cítí. Jak je ona stránka uživatelsky přívětivá a návštěvníkovi dává odpovědi, které hledal.
Máme tedy dva pohledy na to, jak má web vypadat: SEO (důraz na dohledatelnost) a UX (důraz na přívětivost). Který má ale přednost?
Weby přece neděláme pro roboty, ale pro lidi!
... skutečně?
Poučka, kterou asi znáte: Web se dělá pro lidi, ne pro roboty. Podle ní by se mohlo říct, že UX princip je nad SEO. To, na kterou stránku člověk nakonec přijde, záleží jen na něm. Trochu se ale zapomíná na to, že jakkoliv jsou vyhledávače stále „chytřejší“ a podobné nám lidem a našemu chování, jsou to stále právě stroje, co rozhodnou o tom, zda se ve výsledcích vyhledávání ocitnete před konkurencí nebo ne. Takže to tedy vypadá, že přednost má optimalizace pro vyhledávače (SEO). Ale...
Uživatelská přívětivost ovlivňuje SEO
Překvapení? Specialisté na PPC vědí, že kvalita vstupní stránky má vliv na hodnocení kampaní a tedy i na výši ceny za proklik. A podobné je to i v SEO. Vyhledávače na základě velmi podobných indicií hodnotí kvalitu stránky, která zpětně ovlivňuje výsledky ve vyhledávání. Studie marketingových konzultantů ze selfstartr.com ukázala, že stránky, které „vypiplané“ z hlediska UX se ve výsledcích vyhledávání předběhly stránky, co excelovaly z hlediska SEO (počet zpětných linků apod.).
Protože ani robotům nic lidského není cizí
Jak může počítač – robot poznat, jaká stránka se mi libí? Velice snadno. Jedním z jednoduchých způsobů, jak robot pozná, že se vám na stránce nelíbí, je to, jak rychle ji opustíte. Strávíte na stránce chvíli a hned se vracíte do výsledků vyhledávání a zkoušíte štěstí jinde? Pak je jasně dáváte najevo, že vás stránka neuspokojila.
Autorské právo: cthoman / 123RF Reklamní fotografie
Počítače, co výsledky vyhledávání vyhodnocují, jsou nabity vzorci charakterizujícími to, jak se lidé na webu chovají. Tyto vzorce vznikly z uživatelského testování skutečných lidí. A jsou natolik přesné, aby daly vyhledávači dost informací o tom, zda návštěvník webu váhá, bloudí a neví kam kliknout. Prostě když uvázl v síti nedokonalého UX. SEO a UX tedy nejdou nijak proti sobě, ale vzájemně se doplňují a ovlivňují. Bez SEO nedostaneme návštěvníky na web. Bez UX se mu tam nebude líbit a zpětně negativně ovlivní SEO. A když nějakou stránku sdílíte na sociálních sítích, dozví se to nejen vaši přátelé, ale i Google.
Jak tedy stránky z hlediska UX připravit?
UX cení srozumitelnost, jednoznačnost a odpovídající obsah
Základem je správná a přehledná architektura webu se snadno dohledatelnými kontakty. A relevantní obsah. Návštěvník by měl dostat informace, které hledal, a měl by je dostat srozumitelným způsobem. K tomu vám pomůže jednoznačná url. Hledá návštěvník LEGO figurky ze Star Wars? pošlete ho na stránku, která nemůže být o ničem jiném:
www.veselekostky.cz/lego-star-wars
Dejte pozor na správnou drobečkovou navigaci. Díky ní jasně ukazujete, kterou část webu aktuálně zobrazujete. A navíc je to příležitost pro použití klíčového slova (tedy další důkaz, že UX má na SEO vliv).
Nezapomeňte na správně umístěná tlačítka s výzvou (k nákupu, stažení souboru, registraci) a jejich vhodné barvy (které to jsou, ukáže AB testování). Důležitým faktorem je možnost zobrazit web ve všech typech běžných prohlížečů i zařízení. A samozřejmě rychlost načtení webu a stažení obrázků. A když jsme u nich... Opět můžeme tvrdit, že stránka, která má alespoň jeden originální obrázek, přeskočí ve výsledcích vyhledávání stránku bez obrázku. Vyhledávače poznají a ocení strukturovaný text, jehož čtivost zvyšují odstavce, mezititulky a odrážky. Ani roboti nejsou dokonalí (zatím). Nepoznají hezký text, ale okaté nadužívání klíčových slov je trkne, že „nejlepší restaurace v Brně je pro všechny, kdo hledají nejlepší restaurace v Brně,“ nebude volba k doporučení.
Prohledávače „vědí“, že lidé potřebují stahovat dokumenty, sledovat instruktážní videa a mít třeba pod článkem odkazy na související informace. To vše kvalitu landing page, kterou chcete vylepšit (a polepšit si u vyhledávačů), zvýší.
SEO nebo UX? Berte obojí!
Možná jsou vám tyto techniky známé a třeba je i sami používáte. Jen to dokládá, že UX není nic nového a přelomového. A potvrzuje, že SEO a UX nejsou konkurenti, ale spíše spoluhráči, kteří uhánějí s balónem na stejnou branku. Dokazuje to i hezký český novotvar SEOUX, pod kterým dva čeští SEO a UX specialisti vyrazili na válečnou stezku proti špatně připraveným webům.
Spor o tom, zda má přednost UX před SEO, bude stejně starý jako internetové vyhledávače. Ale má vůbec smysl? Nežijeme v ideálním světě, kdybychom měli benefit volby, zda při budování webu budeme dávat přednost SEO nebo UX principům.
SEO nebo UX? Obojí, jako v mnoha jiných případech i tu platí, že nad soupeřením stojí citlivá a harmonická spolupráce.