Současná epidemie a s ní spojený mimořádný stav je pro celou společnost „game changer“. Česky též černá labuť, lidově řečeno nečekaný jev, který do spousty plánů tzv. hodil vidle. Změnilo se skoro vše. Jak to zasáhlo komunikaci vybraných českých (nejen) firem? Kdo na změnu poměrů zareagoval vtipně, rychle a kdo zaspal? Přečtěte si článek.
McDonalds
Tak čím začneme? Něčím malým k jídlu. Osobně bych do tohoto řetězce za normálních okolností spíš nešel, ale komunikaci mají vzorovou. Na svém webu zareagovali tak, aby ze situace vykřesali co nejvíc:
Garantovali důraz na hygienu a nošení roušek u personálu, připomněli možnost rozvozu jídla zdarma. Bonus k objednávce? Vtipně si upravili logo, které používají hlavně na Facebooku.
KFC
Ale pojďme ke konkurenci, se kterou se tak rádi špičkují. Popravdě, raději bych svačil u nich, marketingově jsou to ale hranolky od večeře. Na webu vcelku stroze oznamují, že fungují výdejní okýnka, bezkontaktní předání a „časově omezená nabídka“ rozvozu zdarma.
A Facebook? Tam se stále „udržuje maximální bezpečnosti pro všechny zúčastněné“ a doporučuje „využít možnosti bezkontaktního předání u prvních uzamykatelných dveří budovy“. Já už mám štaré žuby a toto neužvýkám. Pojďme to raději něčím spláchnout.
Kofola
Příklad firmy, kterou situace rychle aktivovala k velkým výkonům. Zaváží balíčky zdravotníkům a záchranářům, spustila projekt na podporu šití roušek zlaskykofola.cz (s výborným sloganem „Schovejte si ústa pro polibky)“, začala vyrábět dezinfekci a i ona časů uzpůsobila vizuál.
Děkuji, jsem dojatý a zapomínám, proč jsem vlastně svého času na kofolu zanevřel.
Coca cola
A co americká kofola? Na webu se furt hraje o kávovary, zato na Facebooku se vyhrává (v čase, kdy utichly hudební kluby, Coca cola zpropagovala online koncerty českých hvězdiček). Firma také rozdala na půl milionů limonád (a opravdu si vyhrála se stylem oznámení).
Aby to nezapadlo: celosvětově firma věnovala na 120 000 000 ₴ a oznámila pozastavení komerční komunikace. Co je trochu škoda, protože takto dobré příklady táhnou k následování.
Vasky
Pomoc jde i malým firmám. Snad se výrobce bot za to, že jsem je možná dal do krabice se špatnou velikostí, neurazí. U Vasky se do toho obuli a místo polobotek ušili 700 roušek (vasky.cz/pribehy) Na domácí lenošení navrhli model „papuče“ a vybírají peníze na pomoc.
V době, kdy toho mnozí moc nenachodí, mají dobře našlápnutu k tomu být v lepších časech skutečný lovebrand.
IKEA
Lovebrand. To je pro mě právě IKEA. Jeden z těch, kterým situace velela zavřít své obchoďáky. Jak udržet pozornost zákazníků v době, kdy celé rodinky nemohou o víkendu procházet mezi křesly IKEA PS Lömsk či lycksele lövås a snít o piplání svého hnízdečka lásky? Ještě je tu e-shop.
Za mě opět super reakce, jak situaci aspoň částečně kormidlovat k lepším zítřkům, než děcka pomašírují znovu do školy.
Ikea taky rozdala tisíce metrů látky na roušky. Děkuje i Ädåm Vöytöch.
Alza
Otravný mimozemšťan taky dostal roušku. Bohužel nesklapl. A Alza komunikace je tak trochu z Marsu. Ale co, Češi se stockholmským syndromem ji milují a i Alzákovi se občas povede aktuálně zareagovat.
A už jen fofrem na bránu
U playstation ponocují i holejky i kopálisti, protože šít to na bránu nemohou a roušky neumějí. Utrum má Škodovkai její mistrovství v hokeji.
Fanoušci brněnské Zbrojovky se zase snaží virtuálně vyprodat stadion. Vybraná částka (lístky si do sektoru pro hosty kupují i Slávisti) pro brněnskou fakultní nemocnici pomalu atakuje dávno překopla milion.
FN Brno pomáhá i lokální Starobrno: z plastových preforem, ze kterých měly být 1,5l PET láhve, z pivovaru dodali 3 000 kusů k uložení vzorků lidí s podezřením na COVID-19.
A brašnářství Tlustý pro nemocnice šije roušky a montuje ochranné štíty a nezapomnělo ani na souseda Sona z večerky.
Něco na závěr jako rekapitulace?
- Když nic jiného, své zákazníky a klienty alespoň poctivě a lidsky informujte.
- Snažte se situaci otočit aspoň trochu ve svůj prospěch.
- Když pro sebe nemůžete dělat nic, pomáhejte tam, kde to jde. Vrátí se vám to.
- A co ještě? No šťastný konec, přece :).