První kolo zápasu s koronavirem pomalu končí. Zda to máme za sebou či zda nás ještě čeká druhé, to teprve ukáže čas. Ten taky potvrdí, zda se nákupní zvyklosti (daleko větší důraz na online prodej) vrátí do doby před velkou karanténou nebo tu poslední trendy s námi zůstanou delší dobu. Jako virus. Ať už nás čeká oživení spojené s uvolněním společnosti, zda se potvrdí strašení recesí či přijde 2. poločas koronavirového mače, měli byste být i se svými e-shopy připraveni.
Jaké jsou lekce z cca dvou měsíců obchodování v karanténě?
Zákazníci chtějí aktuální informace
Během koronavirové krize se ukázalo, jak moc zákazníkům záleží na komunikaci ze strany e-shopu. Nešlo jen o otvírací dobu, ale rovnou o kardinální otázky: „Jak a kdy se dostanu ke svému nákupu? Bude o něj dobře postarané? Je vše bezpečné?“
Tyhle otázky budou zákazníky zajímat i nadále. Projděte si proto automatické maily, které zákazníka nákupem provedou. Často jsou to obecné texty, které jste s pořízením e-shopu nijak nezměnili a nevylepšili. Přidejte v nich trošku na vřelosti. Uzpůsobte je druhu svého podnikání a jedinečnosti své firmy. Dejte důraz na to, co zákazníka zajímá – že jeho nákupu budete věnovat maximální pozornost. Že se k němu pohodlně a bez komplikací dostane.
Ověřte si, zda informace s dopravou jsou u vás snadno dohledatelné – ideálně do jednoho kliknutí z titulní stránky – a samozřejmě srozumitelné a pravdivé. Prostě zákazník by měl být hýčkán jako v bavlnce i po okamžiku, kdy vám zaplatí.
Platební karty aneb budou se Češi i nadále „štítit“ peněz?
Češi jsou v mnoha věcech hodně konzervativní. Plné akceptování platební karty tedy nakoply až poslední dva měsíce. Obchodníci v kamenných obchodech papírové peníze a mince brali i během karantény. Jiné to bylo v online a u dobírek, u kterých byla často třeba pouze bezhotovostní platba. A samozřejmě trend poklesu v placení hotovostí diktovalo i uzavření valné části obchodů či restaurací. Na to vše museli zákazníci reagovat a utrácet jinak.
Celková statistika, o kolik vzrostlo placení online, není. K nárůstu ale podle údajů jednotlivých bank a obchodníků došlo napříč trhem, a nezávisle na tom, jak moc jednotlivé obory v předchozím období expandovaly. Zda šlo o skupinu nakupujících, kteří kartou platili pravidelně, nebo natož o rodiny, pro které byl třeba online nákup potravin novinkou. Pár čísel z Mall.cz: v době vrcholu krize dělaly bezhotovostní platby 4/5 všech transakcí proti loňskému roku, kdy naopak platba hotovostí tvořila bezmála polovinu.
Zlomí koronakrize nechuť zbylé poloviny Čechů k online platbám, když si vyzkoušeli, že je opravdu rychlá, snadná a bezpečná? Dáme ruku do ohně, že ano. Napojení na platební brány už teď používají desítky e-shopů postavených na naší platformě EasyShop a nové nákupní zvyky si to jistě vynutí i u dalších.
Výdejní místo nadále bude trumf
Jinou českou zvláštností je přetrvávající nedůvěra k doručovacím službám. Mít možnost si vyzvednout balík, kdy se mi to hodí, a nestresovat se tím, zda mě doručení zastihne ve vhodnou chvíli, to je příjemný bonus. V situaci, kdy pak karanténa uzavřela jak prodejny, tak balíkovým službám jako Zásilkovna nebo Gais pobočky jejich partnerů, je vlastní výdejní místo nebo dokonce jejich síť esem v e-shopařském mariáši.
I zde určitě přetrvají zkušenosti z krizové lekce: důraz na maximální hygienu prostředí, rychlý výdej a již zmíněná možnost bezkontaktní platby.