Jak jsme u zajetého projektu zvedli tržby o 218 %

27. 1. 2020
Jan Hromek
Copywriter
9 min

Případové studie týkající se SEO většinou spojuje jedno: zaobírají se spoluprací s klientem, který stojí na startovní čáře. Nebo právě vypustil nový projekt. Popřípadě už s optimalizací začal, ale spíše přešlapuje na místě. Je to pak jednoduché. Z nuly se přece roste nejlépe. Co ale s projektem, který už je solidně zajetý?


Obsah

  1. SEO friendly klient
  2. Redesign = kontinuita. Vždy
  3. Nový život s novým e-shopem
  4. „Off page“ aktivity: linkbuilding
  5. Výsledky prací? Nárůst tržeb o 218 %
  6. Z případové studie si odneste

Studie, kterou jste otevřeli, tedy v tomto bude poněkud výjimečná. Týká si klienta, který měl návštěvnost z Google a pozice klíčových slov už tak solidní. A přesto tu byla šance z tohoto kanálu vymáčknout ještě víc. Představte si koně, který vcelku dobře slouží. Ale vy ho chcete přeci jen ještě o trochu popohnat: z kroku do cvalu. Nám se se za 5 let podařilo návštěvnost zvýšit o 178 % a tržby dokonce o 218 %.

Příklady změn pozic důležitých klíčových slov 2015/2019, které jsme dostali na 1. stranu vyhledávání, popřípadě klíčové slovo na ní posunuli ještě výš.

Klíčové slovo změna 2015 / 2018
Zdravotnické oblečení 6 > 1
Zdravotnické oděvy 6 > 1
Oblečení pro zdravotníky 6 > 1
Sesterské šaty 12 > 1
Zdravotní obuv 17 > 8
Zdravotnická obuv 11 > 2
Zdravotní boty 18 > 9
Jednorázové rukavice 49 > 9
Jednorázové prostěradlo 32 > 6
Chráněná dílna 60+ > 7

SEO je soubor technik, které vedou k lepší „dohledatelnosti“ webu. Má svá specifika. Nemůžete přímo ovlivnit (a proto ani garantovat) první pozice (což e-shopeři často nechtějí slyšet). Na druhou stranu, díky SEO přinášíte vysoce relevantní návštěvy. Jde o práci trpělivou. Kde se čas a výsledky počítají spíše po měsících než dnech. Ruku v ruce s tím ale jde i to, že tyto výsledky jsou v dlouhodobé perspektivě nejpřínosnější a nejlevnější.

SEO friendly klient

Kde začít? U toho nejdůležitějšího. U klienta. V našem případě je to 2P Servis s.r.o. - český výrobce a chráněná dílna a prodejce zdravotnického oblečení a obuvi. A nejen tohoto. Což je důležité připomenout. Protože je to právě dostatečně velký, zajímavý a pravidelně rozšiřovaný sortiment, který bude základem, na němž jsme mohli hledat nová relevantní klíčová slova. A na nich budovat růst návštěvnosti.

Případová studie | 2P Servis: počet klíčových slov

Počet klíčových slov, na které je pp-servis.eu dohledatelný podle Ahrefs.com. Tmavě oranžová barva zobrazuje slova na 1. až 3. pozici.

Pokud je pro optimalizaci webu důležitý dlouhodobý horizont, je pro nás 2P Servis s.r.o. naštěstí „SEO friendly“ klient.  

Klienta se týká i další náš postřeh. Důležitý byl zejména jeho přístup a vskutku pečlivá práce v okamžiku, který je pro online projekty často krizový – při redesignu webu. Což v tomto případě znamenalo nejen nový vzhled, ale rovnou „přesun“ starého obchodu na propracovanější e-shopový systém.

Redesign = kontinuita. Vždy

Jakkoliv slovo redesign slibuje spíše šťastnější zítřky, z pohledu SEO často dopadne naopak menší katastrofou. Šokem, který e-shopové podnikání v nejednom případě totálně odstřelí. Budování nového e-shopu s sebou totiž často nese falešné lákadlo totálního překopání struktury. Ve svém důsledku ale zánik starých url adres a zpřetrhání vazeb a odkazů. Léta budovaný a bytelně postavený SEO systém se v uragánu redesignu náhle jeví jako vetchý domeček z karet.

Ten nové pořádky rychle sfouknou. A s ním i dosavadní návštěvnost a tržby.

Tomuto se podařilo ve spolupráci s 2P Servis s.r.o. vyhnout. Přestože podstatná část nabídky e-shopu nebyla převedena pouhým databázovým přesunutím 1 : 1, ale byla znovu kus po kusu přidána, podařilo se všechny podstatné url zachovat. A s nimi i link juice / sílu odkazového přediva.

Adresy, které naopak revizí obsahu neprošly, jsme přesměrovali. U nedůležitých stránek, nově vzniklých filtrováním nebo řazením produktů, jsme omezili procházení. A zabránili tak duplicitnímu obsahu.

S odstupem času můžeme říct, že redesign neznamenal pro SEO pp-servis.eu náraz, který se nepodařilo ustát, ale naopak fundament, na kterém bylo možné dál stavět.

Nový život s novým e-shopem

Nový web přinesl design optimalizovaný pro nakupování v prostředí malých obrazovek mobilních telefonů a na první pohled čerstvější vzhled. Příjemnější uživatelský prožitek zlepšila postupně optimalizovaná rychlost načtení i nově navržený nákupní proces. Zákazníkům nestaví bariéry a místa, kde se mohou při placení zaseknout.

V meziročním srovnání 2017/19 (tedy po spuštění nového e-shopu) klesla míra okamžitého opuštění, naopak se nám vzdor měnícím se návykům uživatelů internetu podařilo udržet metriky jako počet navštívených stránek na jednu relaci nebo dobu trvání takové relace.

Nová administrace byla čerstvým impulsem pro to, co je vedle technického řešení pro SEO nejdůležitější: obsah. Administrace usnadnila tvorbu nových kategorií, které jsme mohli optimalizovat na vhodná klíčová slova. Struktura stránek je pro prohledávací roboty také snadněji prostupná a lépe do mapy e-shopu zapojila blog. Ten nově využíváme pro pravidelnou aktualizaci článků a novinek. Významnou změnou bylo po konzultaci s klientem doplnění těchto novinek na titulní stránku, jejíž obsah je tak pravidelně obměňován.

„Off page“ aktivity: linkbuilding

Specifickou úlohu v rámci optimalizace e-shopu hraje linkbuilding. Protože je to jedna z aktivit, probíhající navíc „off page“, je jeho přímý dopad těžké vyhodnotit.

Google ale bere zpětné odkazy jako jeden z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících viditelnost webu. Fungují jako doporučení: „Tam bude zajímavý obsah.“

Proto jsme díky spolupráci s bloggery pravidelně na měsíční bázi rozšiřovali portfolio zpětných odkazů (za období 2017 – 2019 cca 50 takových odkazů). Ty získáváme z kvalitních webů s relevantním obsahem s tím, aby odkazy vedly na více url adres.

Výsledky prací? Nárůst tržeb o 218 %

Případová studie | 2P Servis: návštěvnost

Dařil se nám růst návštěvnosti (o 174 %)

Případová studie | 2P Servis: konverzní poměr

Při udržení konverzního poměru

Případová studie | 2P Servis: tržby 

Takže taková relevantní návštěvnost se odrazila i na tržbách, které vzrostly o 218 %

Z případové studie si odneste:

  • Plány mějte řádně uleželé – SEO je běh na dlouhou trať, kdy se vyplatí trpělivost. Jednotlivé bitvy (třeba propady pozic) můžete prohrát, jen když celou válku vyhrajete.
  • … a obsah vždy čerstvý – e-shopy s širokým a často doplňovaným sortimentem mají výhodu. Ale i relativně „konzervativní“ nabídce pomůže aktualizovaný obsah, Ano, bude to pro vás víc práce.
  • Nezapomeňte na analýzu klíčových slov – naprostý základ, o kterém sice „ví každý“, ale stejně ho překvapivě velká část internetových podnikatelů opomíjí. Práce pak trochu připomínám příslovečné střílení do tmy.
  • Ustůjte redesign
    • Přesvědčte klienta / programátory o nutnosti zachování url. A dohlédněte na to.
    • Přesměrujte zrušené url.
    • Zvolte správné technické řešení filtrovaných stránek.
  • Nenaložte celý marketing na cizí záda – nenechávejte prostě vše, co se týká online marketingu, na agentuře. Investice času a vlastního know-how do spolupráce se na výsledcích vrátí především vám.

V „případovce“ jsme podle nejlepšího svědomí shrnuli vše o spolupráci. Pokud vás zajímá ještě něco dalšího, zeptejte se na e-mailu hromek@itstudio.cz.

Nemáte čas brouzdat internetem?