Obsahem ke spokojeným zákazníkům
Každý moudrý obchodník ví, že získání nového zákazníka je několikanásobně dražší, než udržení toho stávajícího. Dokonce se setkáváme i s názorem, že zákazníkem se návštěvník stává až po druhém nákup . V roce 2015 se „péče o zákazníky“ stala buzzwordem a e-shopy ucítily potřebu se o své zákazníky postarat. A efektivní péče nese užitek i prodejcům. Ale jak na to?
Že je obsah král, to už všichni víme. A kvalitní obsah je ideální prostředek, jak se svým zákazníkům připomenout, poradit s instalací nebo případnou péčí o zakoupené produkty, informovat o novinkách a tipech a samozřejmě nabídnout atraktivní zboží.
V oblasti péče o zákazníka hraje důležitou roli i přímá komunikace. Nezapomínejte, že stále platí pravidlo náš zákazník, náš pán . Neodrazujte zbytečně ani naštvané či nepříjemné zákazníky strohou reakcí a snažte se mu vyjít vstříc.
Mailing
Mailing se na obchodní výsluní dostal už velmi dávno, po mírném úpadku se v posledních letech opět stal jedním z nejefektivnějších prodejních kanálů. A rok 2015 přinesl obchodníkům a marketérům poznatky, jak efektivně tvořit mailingovou kampaň a stále zvyšovat její úspěšnost.
Je potřeba myslet na to, že mailing nejsou jen newslettery a newsletter nemusí být spam . A jak na mailing úspěšně? Důležité je myslet na nastavení strategie, personalizaci, atraktivní nabídku a kvalitní informace a v neposlední řadě design.
V oblasti mailingu přišel s novinkami Seznam, který po vzoru Google přidal automatické třídění hromadných obchodních sdělení . O to více se vyplatí dbát na kvalitní a zajímavý obsah, ke kterému si uživatelé rádi najdou cestu.
V boji proti spamu zavedl Seznam povinnost „podpisu“ e-mailů digitálním podpisem DKIM , který je podmínkou pro doručení hromadné pošty.
Zdroj obrázku: amden.cz
Rychlé platby
Trend on-line platby kartou už známe z předchozího roku, rychlost a pohodlí si tak nemusíme připomínat. Rok 2015 ale přinesl především zákazníkům příjemné usnadnění při využití on-line platby. Umožněte svým zákazníkům uložení platebních údajů , ušetříte jim spoustu času stráveného vypisováním čísel a urychlíte nákupní proces.
Design v každém ohledu
Jak udělat z on-line nakupování zážitek pro uživatele a navíc zefektivnit nákupní proces? Jak jinak než s UserExperience . Oblast uživatelsky přívětivého designu (UX) představila v roce 2015 množství novinek a zajímavostí.
Designu e-shopů stále vládnou obrázky a jednoduchá grafika. Na výsluní se dostal „ plochý design “ s jednoduchými grafickými prvky a čistými barvami. Stále úspěšnější jsou také výstižné ikony místo textů kategorií a tlačítek. V minulém roce se k vládě dostal také výrazný, ale krátký text místo miniaturních písmen.
Zákazníci se při nákupu také velmi rádi pobaví. Využijte možnost nejrůznějších mini animací či interakcí , které rozveselí například přidání zboží do košíku, dokončení objednávky nebo výběr produktu.
A nezapomeňte na výstižné a hlavně příjemné copy celého webu. Strojené věty už neletí.
Zdroj obrázku: infragistics.com
Analýza, analýza a zase analýza
E-shopy mají k dispozici stále větší objem dat o svých zákaznících. Rok 2015 se nesl v duchu právě sbírání nejrůznějších dat a jejich postupné analýzy. A kvalitní rozbor je základ pro efektivní využití dat . Analyzování samozřejmě není žádnou novinkou, ale s rostoucím počtem marketingových kanálů a cest ke získání zajímavých dat o zákaznících roste také význam a nutnost jejich správné interpretace.
Srozumitelně vyložená data dopomohou ke správné struktuře webu , zajistí efektivní propojení stránek a kategorií e-shopu. Díky nim také zvládnete připravit funkční cross-sellingové a up-sellingové strategie a vytvořit personalizaci přesně na míru každému zákazníkovi.
Je důležité také myslet na to, že důkladná a kvalitní analýza není věc jednoduchá ani zdarma. Proto se vyplatí do ní investovat. Uvážená investice se vám ale mnohonásobně vrátí.
Propojení on-line a off-line
V době trendu internetového nakupování považují mnozí off-line nákupy za celkem zbytečné. Není ale radno podceňovat ROPO efekt , který stále nabírá na síle.
ROPO, nebo-li „Research On-line, Purchase Off-line“, tedy hledání a výběr produktů on-line a následný nákup off-line doprovází svět internetového obchodu od počátku. Je přirozeností zákazníků po zboží nejdříve pátrat a porovnávat parametry (a v pohodlí internetu s množstvím dostupných informací je to ideální) a zároveň si zboží prohlédnout, ozkoušet a ověřit . I když je ROPO efekt jen těžko měřitelný, množství internetových obchodníků sází na přednosti fyzické prodejny.
Za vodou však nejsou jen majitelé kamenných obchodů. Část zákaznické potřeby po nákupu off-line tvoří lákadlo osobního odběru zboží , ať už z důvodu kontroly nebo vyhnutí se hrazení poštovného. V tomto případě prodejnu dostatečně nahrazují nejrůznější odběrová místa . Zaměřte se na nabídky dopravců a zajistěte svým zákazníkům komfort v podobě možnosti osobního odběru zboží.
Doba mobilní
Majitelů chytrých telefonů a tabletů neustále přibývá a stejně tak i nákupů provedených přes mobilní zařízení . V roce 2015 podíl objednávek provedených přes mobilní zařízení vzrostl o 15 % a dále se očekává dvojnásobný růst.
V předchozích letech se stal velkým trendem responzivní design webu, později se začal prosazovat mobilní web a v roce 2015 se mobilní design stal rovnocenným konkurentem.
Zatímco v případě responzivního designu vám stačí jedna verze webu přizpůsobující své rozměry zařízení , na kterém je zobrazována, mobilní web představuje „osekanou“ verzi určenou přímo pro telefony a tablety. Využívá jen funkce a data, se kterými je možné na mobilu pracovat, zatímco klasický desktopový web může zůstat neměnný. Potřeba jsou tedy dvě verze webu.
Zdroj obrázku: byznysweb.cz
Facebook prodává
O sociálních sítích se mluví hlavně ve spojení se zajímavým obsahem pro fanoušky. V posledním roce však Facebook překvapil čísly z prodejů a pomalu začal vyvracet tvrzení, že není prodejním kanálem . Stále však platí, že reklama na Facebooku je spíše začátkem prodejního cyklu a přitáhne pozornost cílové skupiny .
Nárust úspěšnosti přinášejí sponzorované příspěvky s konkrétním zbožím. Základem je však mít vhodnou fanouškovskou skupinu a velmi atraktivní zboží.
Ani PPC reklama není k zahození. Díky velmi přesnému zacílení na ideální zákazníky je velká pravděpodobnost, že se reklama na Facebooku stane výnosnou investicí ať už prodejem nebo právě získáním zákazníků, které potřebujeme. Je také třeba počítat s delší dobou návratnosti investic, jelikož fanoušek ještě není zákazníkem.
Očekávanou novinkou roku 2015 bylo také spuštění dynamického remarketingu na Facebooku. Pomocí remarketingového kódu zobrazíte reklamu jen zákazníkům, kteří už byli na vašem webu. A nejlepší na dynamickém webu je, že se může pochlubit poměrně rychle vydělávajícími kampaněmi.