Už téměř měsíc v České republice trvá nouzový stav, kvůli kterému došlo k uzavření mnoha podniků a obchodů. Jeho důsledky pro většinu malých i velkých podnikatelů asi nemusíme detailně popisovat. S nelehkou situací se ale podnikatelům rozhodli pomoct internetoví velikáni Google, Facebook i tuzemský Seznam, kteří nabízí své reklamní prostory všem podnikatelům, jejichž byznysu se neblaze dotkly důsledky koronavirové pandemie. A v našem článku se dozvíte, kde pomoc hledat, na koho se vztahuje a jak o ni zažádat.
Kredit na reklamu od Google Ads pro malé a střední firmy
Google nabízí pomocnou ruku malým a velkým firmám v podobě kreditů na reklamu v reklamním systému Google Ads. Firmám po celém světě přerozděluje obrovský budget ve výši 340 milionů dolarů. Kredit bude připsán do reklamního účtu Google Ads dané firmy a bude možné jej využít pro reklamy ve všech reklamních sítích Google – takže v obsahové síti, ve vyhledávání i na Youtube.
Můžete využít pomoc od Google?
Podle pravidel Google na pomoc dosáhne každá malá nebo střední firma, která využívá inzertní prostory Google a jeho partnerů nejpozději od začátku roku 2019. Zatím nejsou specifikovány žádné další podmínky, ani parametry velkých a středních firem. Získaný kredit bude platný pouze do konce roku 2020, nevyužitá část grantu bude z reklamních systémů odstraněna.
Jak o pomoc můžete požádat?
Žádat o pomoct napřímo nejde. Google uvádí, že informace o možnosti získání kreditu se budou postupně objevovat v reklamních účtech firem, proto je bedlivě sledujte. My už účtu našich klientů samozřejmě hlídáme. Stejným způsobem – tedy oznámením v reklamním účtu – se dozvíte, jestli jste kredit získali. Rozhodovací procesy pro rozdělování kreditu Google zatím tvoří.
Pravidla pro získání grantu od Google tedy ještě nejsou úplně jasná, proto doporučujeme sledovat speciální stránku, kde se budou objevovat aktuální informace. A mimo jiné se zde dozvíte i o fondu, díky kterému Google pomáhá získat další finanční zdroje pro menší firmy.
Grantový program pro malé firmy od Facebooku
Facebook je ještě o něco milosrdnější než Google a kromě kreditů na reklamu poskytuje i finanční příspěvky v hotovosti, který by měl podnikatelům pomoct s uhrazením nájmu, vyplacení mezd zaměstnancům a s nákupem zboží. Celková hodnota grantu činní 100 milionů dolarů. Celý budget Facebook přerozdělí mezi 30 000 malých firem po celém světě.
Pomůže Facebook i vám?
Ani Facebook zatím nemá určená pevná pravidla, komu a za jakých podmínek grant vyplatí. Zatím víme, že budget rozdělí mezi 30 000 malých firem ve 30 zemích světa, ve kterých Facebook působí. Na trhu pak musíte působit více než rok, musíte mít minimálně 2 a maximálně 50 zaměstnanců a podnikání musí být prokazatelně zasaženo důsledky pandemie koronaviru.
Jak o pomoc můžete požádat?
Na rozdíl od Google si na Facebooku musíte o pomoc zažádat. Pravidla a procesy rozdělování grantu v Česku zatím nejsou vytvořená, proto je potřeba vyplnit mailovou adresu a čekat, až Facebook určí, vše důležité a pošle vám informace, jak žádost podat, jak dlouho bude trvat posuzování a vyřízení a v jaké podobě grant můžete čerpat.
Na stránce facebook.com/business/grant klikněte na zobrazení dostupných oblastí, zvolte Českou republiku, zadejte svoji firemní mailovou adresu (ideálně na doméně se jménem vaší firmy) a zaregistrujte ji.
Kromě finanční podpory na pomoc podnikatelům vytvořil Facebook stránku s doporučeními, jak se chovat v krizové situaci a jak zaopatřit firmu, nebo dokument, který vám pomůže vytvořit krizový plán pro firmu. Sice se jedná spíše o obecné a univerzální rady, přesto doporučujeme si dokumenty prostudovat.
Seznam.cz vás v tom nenechá
S velkou pomocí tuzemským firmám a živnostníkům přišel i Seznam.cz se svým grantem Nenecháme vás v tom. Ten poskytuje budget v hodnotě 100 milionů korun v podobě inzerce zdarma nebo za velmi zvýhodněnou cenu. O pomoc může požádat každá firma, která inzeruje kdekoliv na Seznamu, ale i firmy, které u Seznamu inzerci ani jinou propagaci doposud nevyužily.
Jak zažádat o pomoc od Seznamu
Požádat o pomoc od Seznamu je poměrně jednoduché, stačí, když vyplníte dotazník na stránce nenechame-vas-v-tom.cz a počkáte, až se vám někdo ze Seznamu ozve. Získání nároku na pomoc už bude o malinko složitější. Seznam si klade podmínku, že firmy, které budou grant čerpat, musí mít transparentní a bezúhonnou historii, a zároveň vybírá firmy, kterých se krize dotýká nejvíce. K přerozdělení ale zbývá ještě pořádný kus budgetu, tak proč to aspoň nezkusit.
Jak pomoc od Seznamu funguje
A teď to nejzajímavější. V případě, že podporu od Seznamu získáte, vyžádá si od vás Seznam reklamní podklady, domluví se s vámi na podrobnostech reklamy, jako je například optimální čas spuštění kampaně a reklamu obstará sám. Seznam, na rozdíl od Google a Facebooku, neposkytuje kredity do vašich reklamních systémů, ale reklamní prostor, který sám určí. Jestli jste si plánovali, že rozjedete kampaně v Skliku nebo na Zboží.cz, musíte zainvestovat z vlastních zdrojů.
Každá pomoc v tomto období můžete udělat velkou službu, nenechte si tedy ujít možnosti, které velké firmy poskytují. Pokud potřebujete pomoct s žádostí o granty, s úpravou reklam a čímkoliv dalším, obraťte se na nás na mail info@itstudio.cz. Pomůžeme se vším, co bude v našich silách.