Vyšla kniha Webcopywriting pro samouky. Stojí za vaši pozornost?

6. 2. 2016
Jan Hromek
Copywriter
8 min

senkapoun_pro_samouky

Knih (těch skutečných, co voní papírem ) o copywritingu u nás moc není. Někoho napadne, zda má vůbec smysl psát o psaní. A psát o knížce, kde se píše o psaní? Proč ne! Koncem roku vyšla u Zoner press kniha s nenápadným názvem Webcopywriting pro samouky od „nejlepšího copywritera“ Pavla Šenkapouna. Stojí za vaši pozornost?

5 kroků – kapitol k úspěšnému webu

Pavel Šenkapoun, „dělník“ v micro-agentuře Nejlepšícopywriter.cz, je příkladem, že (dobrým) copywriterem se člověk nenaučí na školení, nestane se nějakým náhlým rozhodnutím, ale tak nějak k této profesi dospěje. Pavlova cesta k marketingovému psaní vedla přes rockové texty a hraní v kapelách, studium bohemistiky, překladatelství nebo učitelskou dráhu na střední škole.

Jaký je tedy Pavel Šenkapoun spisovatel? Je v něm víc učitele, nebo rockera? A jeho knížka? Na startu spíš učitelsky obšírná než rockově úderná a přímočará. Je důkladná. Pavel krok po kroku s pedagogickou důsledností, kapitolu za kapitolou přednáší o vzniku úspěšného webu. V 5 odděleních ukazuje, jak v sobě „psaní“ objevit („Nejlepší copywriter jste vy sami“), o čem vlastně psát (zákazník, produkt, usp), kam psát (obsahová strategie) a rozebere obsah webové stránky (od titulku po patičku). Až jsme skoro ve finále – v kapitole, jak napsat přesvědčivý text. A úplně nakonec? Čtenář dostane jako dárek slovníček. Ten ale umně funguje spíše jako glosář, kde Pavel stručně rozebírá jak markeťácký argot (CTR, SEO), tak položky, která by se asi ve slovníku jen tak neobjevily. Hesla jako blok (skutečně ne blog, ale papírový notes), trpný rod umí s nečekanou pointou rozebrat málokdo. Když tedy zrovna není Šenkapoun.

Tančíte se slovy daktyl nebo jamb?

Vyjmenovaných 5 oddělení nebo kapitol se dělí na další podkapitoly. Možná bych měl napsat tříští, protože v jejich organizaci vidím největší slabinu knihy. Občas se rybník Pavlových znalostí vylije přes hráz, která tuto knihu drží v hranicích cca 200 stran. Patří do knížky web copywritingu kapitola o sociálních sítích? Zmínkou snad ano. Ale do krajiny copywritingu se nám ale přelily i úvahy o umístění loga, o favicon, vyskakovacích oknech nebo výběru správné webové domény.

Že je Pavlovým „USP“ bezchybná čeština, to je jedna věc. Na zvážení však stojí, zda se musel vrátit ke svému oblíbenému tématu rytmu jambů a daktylů v reklamních sloganech. Bojím se, že mnoho čtenářů, kteří do této části knížky věřili, že v nich copywriter dřímá, víru v tu ránu ztratí.

50 stran za 300 kaček?

Pokud mám pocit, že prvních 140 stránek tu přichází se zajímavými podněty (o produktových stránkách), tu trošku ztrácí tempo, tady zase střídá trefné postřehy s širokými a klikatými odbočkami, zbytek knížky je prostě jízda. Hukot, co vás vmáčkne do sedadla a nepustí, dokud neprojedete posledním řádkem.

Šenkapoun pomocí statistik a rozborů nejdřív rozbije pár všeobecně zarezlých pravidel (o psaní titulků, o použití trpného rodu nebo délce textu). Vše doplní příklady, grafy a ukázkami. Nenechá čtenáře vydechnout. Takže i já jsem několikrát měl při čtení nejednou chuť sednout za počítač a něco ve své práci upravit, změnit nebo rovnou zapomenout. A zakopat 5 sáhů pod zem.

Pozorný čtenář si jistě spočítal, že z knihy mě zaujalo cca posledních 50 stran, a položil si otázku: „Bude mi těch 300 korun stát za to?“

Bude!

Jakkoliv mám výhrady k některým částem, které považuji za nadbytečné. Jakkoliv mám někdy pocit, že ukázky a odkazy jsou občas opakováním toho, co se za posledních 5 let v českém online dvorečku napsalo a řeklo. Jakkoliv tato kniha pomůže primárně těm, co jsou teprve na startu, vyskočit ze židle přinutí i markéťaky s opravdu vypsanou klávesnicí (tipuji, že to budou pasáže o hlavičkách H1 a H2).

Co je cílem Šenkapounovy knihy? Donutit čtenáře, aby v sobě „zlomil“ ostych a začal psát. V tomto už mám snad trochu náskok. Takže co jsem si od Šenkapouna vzal já? Přemýšlím, proč vlastně k práci nemám knihovnu, kde by mi třeba i tato knížka ležela. A kde bych mohl kdykoliv během psaní zalistovat a hledat povzbuzení, když dumám, kudy dál.

Nemáte čas brouzdat internetem?