Proč milujeme IKEA? Protože…

8. 5. 2016
Jan Hromek
Copywriter
8 min

O tom, že my Češi IKEA milujeme, nemusíme vést dlouhé debaty. Potvrzují to nejen „mikro ukazatele“ jako ten, že IKEA je jediná firma, u které zrovna já aktivně využívám klubovou kartu. A každé léto se těším na jejich nový katalog. Potvrzují to ale i „makro“ data – přeplněná parkoviště před obchodními domy. Prostě chvil, kdybyste mohli klidně a nerušeně procházet mezi regály, asi v IKEA moc nenajdete. Proč tedy Češi IKEA milují?

Je to kantýna s párky v rohlíku a bezedným kelímkem nebo lososový steak? Je koncept tzv. dostupného luxusu, kdy v IKEA nakoupíte za pár korun věci, které vypadají opravdu hezky? Jen tím to není. Pokud má být IKEA továrna na lepší bydlení, je potřeba, aby tento dobře promazaný stroj zákazníka lapil hned po tom, co nakoukl do tištěného katalogu, otevřel webovou stránku nebo dveře obchodu. Tady je několik příkladů:

IKEA milujeme, protože inspiruje nápady

IKEA vás ani na chvíli nenechá přemýšlet, zda se tahle nebo tamta pohovka hodí do vašeho obýváku. Skvěle naaranžované fotky neukazují jen kusy nábytku. Neukazují dokonce ani fotky pokojů nebo bytů. IKEA ukazuje domov. Takový, jaký všichni chceme mít – harmonický, světlý a plný krásných věcí. A byl by v tom čert, abychom pak pokaždé z obchoďáku neodešli alespoň s jedním polštářkem, vázičkou nebo koberečkem.

ikea-katalog

IKEA milujeme, protože nám usnadňuje výběr

Milujete modrou, červenou nebo dáte přednost tradiční bílé? V on line katalogu nemusíte ani na chvíli váhat, zda mají vaši oblíbenou barvu.

Nejenže jednoduché filtry usnadní výběr, ale barevné puntíky vypadají i docela hezky. Co myslíte?

ikea-filtr

IKEA milujeme, protože vyvolává emoce

Teď už to víte. IKEA neprodává nábytek, ale sny o domově. Podobně si u ní nekoupíte postel, ale místo, kde můžete lenošit každé ráno – aspoň o minutku déle. Nekoupíte si také jídelní stůl, ale chvíle, kde se sejdete spolu s celou rodinou u nedělního oběda. A s pohovkou do obýváku si domů pořídíte odpočinek, kdy si můžete dovolit „skřoupat“ zasloužený sáček s brambůrky (i ten vám IKEA samozřejmě prodá).

„Ložnice je místem, které přímo vyvolává snění. Uvelebit se v pohodlné posteli a spát hlubokým spánkem až do rána... Mít nábytek, který pojme vše, co potřebujeme uložit (a už více nehledat). Příjemné náladové osvětlení a měkoučké textilní doplňky určené k zachumlání a sladkému nicnedělání. To vše za cenu, která vás nebude budit ze sna.“

Uznejte, chtěli byste postel nakupovat někde jinde?

IKEA milujeme, protože víme, proč je tam málo prodavačů

Je jen málo větších pocitů životní osamělosti, než když v obchodě plném lidí, který by vám poradil. Nenajdete jej ani v IKEA. Ale tam vám aspoň vysvětlí, proč tomu tam je:

„Všechny informace najdete na cenovce. A protože se obsloužíte sami, nemusíte platit za pomoc, kterou nepotřebujete. Tak proto.“

IKEA milujeme, protože k nám mluví jako k lidem

V IKEA vědí, že žádná příležitost vyvolat pozornost není dost malá, aby ji i u takového giganta opomněli. Příklad? Matrace IKEA jsou připraveny na to aby vydržely cca 45 000 přejetí 140kg testovacím válcem. Že si to nedokážete představit? Pomocí jednoduché grafiky si převeďte čísla na:

  • Počet snídaní s celou rodinou v posteli
  • Počet vášnivých nocí
  • Počet probdělých nocí před zkouškou
  • Počet rán, co se protáhnou až do oběda

ikae-matrace

IKEA milujeme, protože všechno vlastně dělá pro nás

I věci, co nás nejdřív rozčilují. Nepřesvědčil příklad s prodavači? V náš prospěch umějí u IKEA otočit i to, co nás jinak netěší. Třeba to, že si doma musíme vyhrnout rukávy a nábytek si sestavit sami:

„I když je to možná někdy obtížnější, nemusíte za tuto práci platit někomu jinému.

Tak proto.“

IKEA nemusí bojovat o zákazníka PPC reklamou s opulentním rozpočtem nebo za pomoci SEO. IKEA zákazníka nechá snít, nabídne mu pomoc, vysvětlí, pobaví, nakrmí a nechá odpočinout. A mezi tím ho nechá, ať si sám do košíku přihodí další zbytečnou „hloupůstku“ a ještě považuje čas strávený nakupováním za smysluplně prožitou neděli.

Proč? Tak proto...

ikea-tak-proto

Chcete na svém e-shopu stejné nápady? Napište nám, určitě spolu něco vymyslíme :)

Nemáte čas brouzdat internetem?