Online prostředí je nemilosrdně konkurenční a dynamické. I v tom našem malém českém rybníčku. Pokud chcete uspět, musíte neustále reagovat na změny trendů. A to rychleji, než vaši konkurenti. Jak toho docílit? Pokud nemáte čas na to několik hodin denně sledovat na sociálních sítích technologické a mediálních guru, můžete se inspirovat v zahraničí. Americký trh je pro české e-commerce a marketingové specialisty takovou křišťálovou koulí s obrazem budoucnosti. Co je zde úspěšné teď, bude s vysokou pravděpodobností v příštích letech výborně fungovat i u nás. O dominantním trendu, na který by se české trhy (po vzoru těch za velkou louží) měly zaměřit v tomto kalendářním roce, máme jasno. Je to hlasem ovládané vyhledávání a nakupování.
Útlum datlování a rozmach hlasového vyhledávání
To, že mají lidé rádi pohodlí, není žádná novinka. A nové technologie jim jdou v tomto ohledu naproti. Přiznejme si to. Psaní dlouhých, specifických vyhledávacích dotazů je i na chytrých telefonech s obrovskými displeji prostě otrava. Využití hlasového vyhledávání je ve většině případů mnohem příjemnější a praktičtější. Přestože to někdy může být naprostá nutnost (například u nevidomých či tělesně postižených uživatelů, ale i pokud třeba řídíte), využití hlasového vyhledávání je příjemnější a praktičtější téměř kdykoliv. Za minutu můžete napsat cca 40 slov, nebo jich říct 150. Co je výhodnější?
Technologie už máme
Do amerických domácností v minulém roce naplno pronikla zařízení Google Home a Amazon Echo umožňující čistě hlasovou interakci s webovým prostředím. Obě pomůcky mají na internetové podnikání obrovský vliv. Dle magazínu Business Insider Amazon Echo již v roce 2016 k nakupování využívala cca třetina jeho uživatelů. V roce 2017 to už to pak byla celá polovina. Na to, abyste využili svůj hlas při nakupování, si však vlastně nic pořizovat nemusíte. Aplikace k využití hlasových pokynů najdete v každém novějším chytrém telefonu. Mezi nejlepší patří například Google Assistant a Siri. Ačkoliv za vás ani jedna z nich (na rozdíl od Amazon Echa) na e-shopu nenakoupí, pomůže vám pohodlně najít restauraci, obchod nebo jakýkoliv jiný podnik v okolí. Zvládne však také pomocí vyhledávače najít odpovědi na dotazy typu: „nejlepší eshop s oblečením“, „ sportovní potřeby online“ apod.
Přestože je většina hlasově ovládaných aplikací zatím pouze v angličtině, z jejich rostoucí obliby těžíme všichni. Čím více je umělá inteligence využívána, tím rychleji se zlepšuje a vyvíjí. A tím více je také reálné, že jiné jazykové mutace včetně té české vzniknou spíše dříve než později. Beshad Behzadi na konferenci Google Developers Day v Krakově v srpnu sebevědomě prohlásil, že se české, slovenské či polské verze inteligentních asistentů dočkáme „Rozhodně do pěti let“. Vzhledem k jeho jistotě bychom se nedivili, kdyby to bylo mnohem dříve.
Připravte se včas! Konkurence poroste
Proč? Proč byste měli přizpůsobovat svůj web technologii, která u nás nejspíš ještě pár let nebude naplno využívaná? Je to jednoduché. Vytvořením webu optimalizovaného pro vyhledávání a navigaci hlasem získáte web, který je lepší naprosto pro všechny uživatele! I pro ty, kteří budou nadále využívat psané slovo. Získáte tak web, který bude rychlý, přehledný a optimalizovaný pro jakýkoliv způsob vyhledávání! Naše konkrétní doporučení zní takto:
- Pokud jej ještě nemáte, investujte do responzivního e-shopu či webu, který bude rychlý a dobře čitelný na mobilních zařízeních. Více se o důvodech, proč je to tak důležité, dozvíte třeba v našem předchozím článku.
- Učiňte váš web přístupným. Vyhledávače milují dobře uspořádané a označené informace. Pokud je váš web příjemně využitelný pro slepce s odečítačem obrazovky, bude jeho využívání příjemné i pro všechny ostatní uživatele a roboty vyhledávačů. Příkladem může být použití alt tagů u obrázků a strukturovaných dat (zejména těch týkajících se ceny, dostupnosti a kontaktních informací).
- Analyzujte vyhledávané dotazy. Pravidelně. Sledujte, co lidé hledají a kdy to hledají. S využitím klasifikačních analýzy klíčových slov snadno odhalíte, co by vašim textům nemělo chybět. Pomocí Google Trends pak sledujte sezónní špičky a pište o tom, co zrovna lidi zajímá.
- Zahrňte do nadpisů blogů a poradních článků specifické příslovce jako: Jak? Proč? Kdy? Kde? Kdo?. Výzkum odborného webu Search Engine Watch ukazuje, že je uživatelé využívají při vyhledávání čím dál více. A proč? Protože hledají pomocí hlasu!
- Vytuňte si profil Moje Firma na Google. Vyhledávání hlasem přes Google je do vysoké míry ovlivněno aktuální polohou uživatele. Algoritmus tak přirozeně upřednostňuje výsledky, které jsou z hlediska lokality pro vyhledávajícího vysoce relevantní. Tedy zejména ty, které jsou dle adresy v Moje Firma Google nejblíže!
- O první pozice bojujte usilovněji, než kdy dříve. S rozmachem hlasového vyhledávání a inteligentních domácích pomocníků konkurence na horních příčkách výsledků vyhledávání výrazně poroste. AI stojící za zodpovězením dotazu v Google Assistentovi nikdy nebude prolézat dolní příčky. V drtivé většině případů využije tzv: "Vybraný úryvek ve vyhledávání", který de facto odpovídá nulté pozici (ve skutečnosti však vybírá ten nejvhodnější obsah ze všech webů na první straně výsledků). Nízké pozice prostě nemají šanci.
Hlas vašich zákazníků je budoucnost e-commerce. Doslova. Připravte se na ní již dnes. První krok je snadný: napište nám na kuchovsky@itstudio.cz a domluvte si osobní schůzku!