Chybové stránky 404 (stránky, jež vykazují chybu č. 404 – Stránka nenalezena) jsou většinou přirozenou součástí webu. Jejich výskyt je častým nedostatkem většiny internetových stránek, zvláště velkých eshopů. Nadměrné množství chyb 404 může poškozovat web ve vyhledávačích ať už přímo (velké množství 404 ku poměru ostatních stránek vnímá Google jako nedostatek kvality, jedná se tak o problém ze SEO hlediska) nebo nepřímo skrz user experience. Chybové stránky 404 mají též dopad i na uživatele, kteří se například mohou prokliknout na chybovou stránku z nějakého odkazu, jež se nachází mimo váš web a jsou tak odkázáni na neexistující obsah. Zvyšuje se tím pravděpodobnost, že okamžitě odejdou a již se nikdy nevrátí. To je také důvodem, proč byste měli svoji chybovou stránku udělat co nejpřívětivější pro uživatele, aby v případě jejího zobrazení mohli plynule pokračovat dál do webu. Obsah chybové stránky je možno editovat a vizuálně je tak přizpůsobit designu vašeho webu.
Jak chybové stránky 404 vznikají
Důvodů, proč chybové stránky vznikají je hned několik. Může jít jak o technický problém, tak chybu zaviněnou lidskou činností. Většinu těchto rizik lze eliminovat na minimum zodpovědnou prací s webem a dodržování některých pravidel.
Nejčastější důvody vzniku chyby 404
Přejmenování URL adresy – ve chvíli, kdy provedete ruční změnu URL adresy, automaticky se původní stránka stává chybou 404 – vyhledávače ji mají zaindexovanou, vědí o ní, vedou se na ni odkazy, avšak díky vašemu přejmenování stránka již neexistuje.
Vyprodání/zrušení produktu – u eshopu se nejčastěji tyto chyby vyskytují v případech, kdy zboží není skladem a je automaticky skryto/zrušeno – pak dochází ke stejnému případu, jako je první případ.
Zadáním špatné adresy do odkazu – odkazujete-li na svůj web nebo někdo na internetu umístí odkaz na váš web ve špatném formátu – například z důvodu, že se upsal, opět může dojít ke vzniku chybové stránky 404.
Jak předcházet vzniku chybových stránek 404
URL adresy nepřejmenovávejte a ani s nimi nijak neoperujte. Neměňte ani URL adresy kategorií či podkategorií. Pokud se k takovému kroku rozhodnete, poraďte se s odborníky, kteří vám řeknou, zdali je váš úmysl správný a pokud ano, pak doručí opatření, pomocí kterých vzniku chybových stránek předejdete.
Nemažte produkty, které již nemáte skladem – ani ty, které již mít nikdy nebudete. Každá stránka znamená obsah a je hned několik možností, jak vyprodaný produkt, respektive stránku s detailem produktu využít. Dobrým řešením je například zachování URL adresy, kde bude odstraněno tlačítko koupit a na viditelné místo umístíte informaci, že je produkt vyprodán a že návštěvníci mohou zkusit nějakou alternativu z vašeho sortimentu.
Tip pro práci: Mnoho webů má u chybové stránky nevhodný titulek. V případě, že do něj například zakomponujete „404 – stránka nenalezena“, bude je snadné sledovat s pomocí nástroje Google Analytics a bude možné na ně operativně reagovat.
Jak postupovat v případě, že chybové stránky vzniknou
Stránek, které vykazují chybu 404 – stránka nenalezena se dá snadno zbavit. Stačí v nástroji Google Webmaster Tools (Jak jej aktivovat se dozvíte zde) vygenerovat seznam chybových stránek a k nim nalézt adekvátní náhradu, tedy existující stránku, která bude tematicky příbuzná té stránce, jež neexistuje. Standardně pak stačí vytvořit excelový soubor se dvěma sloupečky, kdy v jednom z nich jsou chybové stránky a v druhém cílové existující adresy pro přesměrování.
Tento soubor pak stačí zaslat osobě, která se vám stará o web. Pro ni je pak dokončení přesměrování otázka pár minut.
Klíč k nalezení vhodné stránky pro přesměrování
Mnoho webů chybně všechny stránky vykazující chybu 404 přesměrovávají na domovskou stránku. Bohužel však nejde o ideální řešení. Tou nejlepší možnou cestou pro správné přesměrování je investovat čas do hledání co možná nejvíce příbuzné stránky a na ni neexistující URL adresu přesměrovat.
Konkrétní způsob správného přesměrování
Vykazuje-li například nějaká produktová stránka chybu 404, podívejte se, zdali tento produkt máte stále v nabídce a na něj již neexistující stránku přesměrujte. Jestliže produkt již nenabízíte, přesměrujte stránku na URL adresu existující podkategorie nebo kategorie, jejíž byl produkt součástí. V případě, že neexistuje ani produkt a ani kategorie, přesměrujte stránku na domovskou stránku.
Ze všeho nejlepší je však při úpravách stabilně spolupracovat s někým kdo problematice rozumí. Pravděpodobně vám navrhne způsob spolupráce, který vzniku zbytečných chybových stránek 404 předejde.