Stále zelený bonmot jednoho z marketingových klasiků (přesto si ho ne a ne vybavit – byl to Ogilvy?) dává stručný návod, jak napsat úspěšný marketingový text. Poučka zní asi takto:
„Vzpomeňte si, když jste ze studií psali domů rodičům o další peníze.“
Nemohli jste jim přece napsat, že měsíční rozpočet se rozpustil jako cukr v kávě během (celo)víkendového večírku, ani připomínat drahotu cigaret a lístků na koncert. Zato rodičové mohli slyšet na nákladné nové učebnice zaručující signifikantní posun ve studiu, připomenutí významu vzdělání obecně, mohli kývnout na drahotu v univerzitním bufetu („studuji, až často nemám čas jít do menzy na oběd“) a další nečekané náklady na život v hlavním městě nebo Brno obecně. Výdaje, které nepokryje ani víkendová brigáda.
Zkrátka pokud měl rodič navýšit měsíční apanáž, chtěl určitě vědět, co finanční problémy zapříčinilo, jaké byly pokusy o nápravu a hlavně: co po tomto pěti až šestiletého utrpení nakonec z potomka bude. A to je vlastně vše: když něco po někom chcete (v tomto případě po zákaznících peníze), musíte ho nějak přesvědčit, aby do peněženky sáhl. A na to byl nejlepší (co svět světem na nějakém tržišti, kde se prodává, stojí) – nějaký zajímavý příběh. A jsme u Vánoc.
Vánoce, samy jímavá historie otevírající nejen srdce, přinesla každému i zajímavou možnost podarovaní. Způsob, jak nějaký dárek zajistit dětem z dětských domovů a obecně mladým lidem bez pevného sociálního zázemí. Pokud o projektu „Milý Ježíšku“ nevíte nic, tak ve zkratce: děti/mladí na tento web umisťují svá přání a zájemci mohou dárek koupit a poslat. No… Jak už asi tušíte, celý web je nekonečná sbírka příběhů (jen na Vánoce 2018 se podařilo splnit přes 2 000 přání), za kterých tušíte často smutné osudy. Ale jsou to vlastně i přání někdy veselá, které svým způsobem působí jako takové pidi-reklamy. A které také (mimo jiné) rozhodují o tom, který dárek v konkurenci ostatních „vyhraje“.
Podívejte se dole na ty, co zaujaly mě. Prohlédněte si další splněná přání na webu a přemýšlejte, jaké argumenty platily na vás: polámaná koloběžka, bez které se klučina nedostane do školy? Obavy těch, které čeká vstup do opravdového života, kde nemají nikoho? Neohrabanost prvních vztahů? Prostá přání pro většinu lidí naprosto samozřejmých věcí, jako je kosmetika? Přemýšlejte a vzpomeňte si nejen za 3/4 roku, až bude od 1. listopadu Ježíšek zase rozdávat dárky, ale třeba když budete sázet texty do své PPC reklamy.