Optimalizace vstupních stránek pro vyhledáváče je činnost, kterou by se měl zabývat každý majitel e-shopu nebo webu. Bohužel tomu tak v mnoha případech není. A je to škoda. Mít své stránky dobře dohledatelné ve výsledcích vyhledávání na relevantní dotazy je zlato, které generuje další zlato – vaše zlato. Jak k optimalizaci přistoupit?
Základem všeho jsou klíčová slova
Prvním krokem při vaší snaze optimalizovat stránky by mělo být vytyčení vhodných klíčových slov, na která se zaměříte a na která budete jednotlivé vstupní stránky optimalizovat. Ať už jde o domovskou stránku, kategorii produktů nebo konkrétní detail produktu, vždy se dají najít vhodné výrazy, jež dokážou přivést kýženou relevantní návštěvnost s vysokou nadějí na konverzi.
Kde a jak najdete vhodná klíčová slova
Nástrojů pro sběr vhodných klíčových slov je opravdu hodně. Mezi ty nejklasičtější patří:
- Našeptávače
- Nástroje PPC reklamních systémů - Návrh klíčových slov Sklik, Plánovač klíčových slov AdWords
- Google Analytics a Google Search Console
- Konkurenční stránky
- Diskuze
- Sociální sítě
------------------------------------------------------------------------------------
Našeptávač Google
Pokud si chcete udělat jen zběžnou analýzu klíčových slov pro konkrétní téma či stránku. Stačí zapojit selský rozum a nástroj Marketing Miner . Nejprve do něj nahrajte klíčová slova, která vás napadla (nezapomeňte na synonyma). Nechejte si Minerem doporučit další tematicky příbuzná klíčová slova. Seznam těchto klíčových slov vezměte a znovu vložte do Marketing Mineru a nechejte si dohledat jejich hledanost , sezónnost a konkurenci . Je to rychlé a pro naše účely to bohatě stačí.
Tím získáte seznam nejrůznějších frází a s těmi nejvhodnějšími, které mají dobrou hledanost a přitom jsou relevantní, budeme pracovat.
Která klíčová slova jsou „ta pravá“
Jste-li například majitelem apartmánu v Rakousku v Salcbursku, určitě vašim vhodným klíčovým slovem nebude „Zimní dovolená“ , ani „Dovolená v Alpách“. Jde o obecná slova , na která stejně optimalizují velké společnosti a naděje, že vás na ně někdo najde, je mizivá. Určitě jimi ale neopovrhujte. Přirozeně je používejte v textu.
Princip long-tail výrazů (zdroj:longtail-marketing.com)
Vašimi vhodnými klíčovými slovy v takovém případě bude kombinace dovolené s geolokací či unikátní službou. Pro náš příklad jsou vhodnými klíčovými slovy „Dovolená Salcbursko“, „Ubytování v Salcbursku“, „Rodinná dovolená v Salcbursku“ a další podobné. Dá se pracovat například i s lyžařskými areály v okolí. Například „Ubytování Saalbach“, „Ubytování Zell am See“. Máte-li třeba bezbariérový pokoj, prodejte to! Vytvořte vstupní stránku optimalizovanou na „Bezbariérové ubytování Salcbursko“.
Co s klíčovými slovy
Paráda! Klíčová slova již máme. Jak s nimi naložíme? Implementujeme je do vstupní stránky, kde se dá. Vždy však s vědomím, že práci děláme pro lidi, nikoliv pro roboty a vyhledávače. Takže pozor na přeoptimalizaci.
Vždy myslete na to, že pro každou vstupní stránku by mělo existovat pouze jedno klíčové slovo. Zakomponujte v rámci optimalizace také jeho obměny, jako jsou různé pády a jednotné a množné číslo.
URL Adresa
Bude fajn, když se vám podaří dostat zvolené klíčové do URL adresy. Pokud tvoříte novou vstupní stránku, jste v suchu. Jestliže však plánujete začít optimalizovat již zindexovanou stránku , neměňte adresu za každou cenu. Jestliže se stránka již v indexu zobrazuje na rozumné pozici, je zbytečné adresu měnit. V případě, že stránka na dané URL adrese dohledatelná není, pak neváhejte sáhnout po změně.
- Dobrý příklad: www.nazevdomeny.cz/panske-plavky-nazev-znacky-cervene
- Špatný příklad: www.nazevdomeny.cz/sekce/kategorie/plavky/panske-plavky/panske-plavky-nazev-znacky-cervene
Budete-li URL adresu měnit, nezapomeňte původní stránku přesměrovat na novou pomocí přesměrování 301. Sice dnes již nevadí ani tzv. dočasné přesměrování, ale držte se zažitého standardu.
Metadata
Titulek (title) a popisek (description) jsou důležitými prvky, kde by se mělo klíčové slovo objevit. Pozor však na to, že obsah description neovlivňuje SEO – a kdo říká opak, tak lže. Do titulku se snažte dostat klíčové slovo a název vaší domény. To kvůli brandbuildingu. V rámci description se snažte pospat obsah dané stránky a klidně vypíchnout vaši konkurenční výhodu. Například, že zboží máte skladem, nebo že v nabídce máte hned 30 různých druhů onoho zboží. Obecně platí, že dobře fungují také číslovky (stejně jako v nadpisech).
------------------------------------------------------------------------------------
Vyhněte se tzv. stop slovům - jde o slova, která nemají žádnou hodnotu. Typicky jde o spojky a zájména. Součástí stop slov jsou však i další slova. Není-li to tedy nutné, snažte se jim vyhnout – jejich používání však není zakázané. Jen je vyhledávače neberou v potaz.
Obsah stránky
Ať už půjde o článek nebo produkt, snažte se text dobře strukturovat. Dodržujte správnou typografii ( typografický manuál je volně k dispozici) a snažte se, ať má váš obsah hezkou čitelnost, pěkný font a obyčejný text, stejně jako odkazy a nadpisy jsou od sebe viditelně odlišeny.
Dodržujte, aby každá vaše stránka měla jeden hlavní (h1) nadpis a obsahovala také podnadpisy. Do hlavního nadpisu se snažte umístit klíčové slovo, a když to bude dávat smysl , umístěte ho také do podnadpisů (pozor na přirozenost). Zvolená klíčová fráze by se také měla objevit v textu.
Samotný text, kromě strukturování do nadpisů, rozdělte do odstavců a nebojte se v rozumné míře používat bold (ztučnění) – zlepšuje orientaci uživatele v textu). Vhodnou formou zatraktivnění textu pro čtenáře jsou například také pěkně nastylované odrážky.
Součástí textu by v ideálním případě měly být textové odkazy směřující na další související obsah vašich stránek – další produkt, nadřazenou kategorii atp. tyto odkazy by měly být opatřeny atributem Title.
O tom jak psát texty pro webové stránky toho bylo napsáno opravdu hodně. Pro začátek vám určitě stačí, když si přečtete knihu od Pavla Šenkapouna a pročtete si e-booky od Otto copy .
Na téma čtivosti textu jsme spolupracovali se studenty a pracovníky VUT Brno – výsledkem byla bakalářská práce, kterou si můžete přečíst ( Petra Tichá: Hodnocení čtivosti textu ).
Skrytý obsah
Vyhledáváče jsou setsakrametsky chytré. Pozor na skrývání textu před zraky uživatelů. Jde o zakázanou techniku. Pro SEO dokonce ani není vhodné skrývání textu pod odkaz „více“. Jde o běžnou chybu, kdy uživateli zobrazíte pouze část textu a zbytek se mu vyroluje po kliknutí na odkaz . Takový text má pro SEO nižší hodnotu, než ten, který je vidět na první dobrou.
------------------------------------------------------------------------------------
Ukázka nevhodného řešení
Obrázky
Často opomíjený fakt – obrázky mohou prodávat . Skutečně tomu tak je. Dokonce existují případy, kdy se dohledatelnost stránek přes obrázky stala nezanedbatelným zdrojem konverzí. Obrázky navíc pomáhají v SEO (optimalizaci pro vyhledávače), je ale potřeba dodržet několik pravidel.
- Každý obrázek by měl mít vyplněný atribut alt (vložte klíčové slovo či jeho obměnu)
- Každý obrázek by měl mít vyplněný atribut title (vložte klíčové slovo či jeho obměnu)
- Vhodné klíčové slovo vložte i do názvu souboru, který je uložený na FTP
Pracujete-li s obrázky v textu, oddělete je vizuálně od ostatního textu tím, že pod ně nebo nad ně vložíte odlišený popisek, jak například ukazuje obrázek níže.
------------------------------------------------------------------------------------
Mikrodata
Mikrodata – věc, které řada e-shopů nevěnuje pozornost – je to správně? Podle nás nikoliv. Mikrodata do značné míry ovlivňují podobu výsledků vyhledávání a dokážou uživatele přesvědčit k prokliknutí. Díky tomu, že se ve výsledcích vyhledávaní kromě klasického zobrazení titulku, popisku a url adresy objeví například cena , skladovost nebo hodnocení produktu , zvětšujete velikost vašeho záznamu a navíc ještě uživatelům předkládáte vysoce relevantní informace.
------------------------------------------------------------------------------------
Ukázka mirkodat portálu Heureka.cz
Nasazení mikrodat není nijak složité a existuje pro něj detailní dokumentace. Váš programátor si s implementaci jistě hravě poradí.
Obraťte se na odborníky
Nemáte čas nebo si nejste postupem jisti? Neváhejte se na nás obrátit. Máme bohaté zkušenosti velkými i malými projekty a přesně víme, co vašemu internetovému podnikání pomůže.