Na počátku bylo slovo. A slova – slova - jsou i na začátku každého úspěšného internetového projektu. Ať už budujete úspěšný e-shop nebo web a řešíte jeho dohledatelnost, potřebujete nutně mít správně udělanou analýzu klíčových slov.
A ať už si uděláte střídmější rešerši sami nebo hledanost klíčových slov zadáte marketingovému SEO specialistovy, startem každé takové analýzy je sběr dat. V článku se proto dozvíte, kde a jak klíčová slova pro e-shop nebo web hledat. Ukážeme vám, specializované nástroje, rozšíření do prohlížeče i zdroje, které máte k dispozici možná už teď. Jen o nich třeba ještě nevíte. Bude toho hodně. Nakonec není divu: z celé analýzy klíčových slov zabere sběr výrazů i polovinu všeho času. Kde tedy začnete vy? Samozřejmě nejdříve u sebe :).
Základní nástroje na návrh klíčových slov
Pro začátek nažhavte svůj selský rozum a sami si rozvrhněte okruhy slov, které budete hledat. To bude dobrý základ. A pak pokračujte na svém starém webu nebo e-shopu. Klíčová slova, přes která se k vám návštěvníci dostávají už teď, hledejte v Google analytics nebo jiném analytickém nástroji – Search consoli. V GA hledané výrazy najdete v oddělení Chování → Obsah webu → vstupní stránky. Zvolte si sekundární dimenzi „klíčové slovo“ nebo stejný filtr na každé zvolené vstupní stránce.
Pokud máte zapnuté vyhledávání na webu, výsledky a tedy tipy najdete v příslušné části (stále v oddělení Chování). Návrh klíčových slov vám dá i Search console v Části Výkon → dotazy. Využíváte placené vyhledávání? Nechte si os PPC specialisty vyexportovat hledané výrazy z Skliku i Google ads.
V obou nástrojích najdete vlastní nástroje na hledání dalších klíčových slov. V Skliku v záložce Nástroje → hledání klíčových slov. V Google ads přes Nástroje → plánovač klíčových slov. Jak jsem psal, hledání klíčových slov dokáže spolknout enormní porci času, který na celou analýzu máte. Neopomeňte proto Sklik; ten jako tuzemský nástroj umí češtinu přece jen lépe než zahraniční sok. Kde hledanost klíčových slov zjišťovat dál? No přeci u konkurence.
Konkurence a hledanost klíčových slov ve specializovaných nástrojích
U webů a e-shopů. Které považujete za konkurenci, projděte názvy i (pod)kategorií. Štítky, filtry i pojmenování samotných produktů – nic z toho vám nesmí uniknout. A stačit nebude jen takový přehled. Na hledání klíčových slov u konkurence využijte specializované nástroje. Uvedu tři.
Oblíbený Collabim má v záložce nástroje tzv. import slov. V záložce načíst z webu vložte url (třeba důležitou kategorii od konkurence) a Collabim z ní stáhne klíčová slova. Tuzemský Collabim se zejména v poslední době prudce vyvíjí a věříme, že k lepším výsledkům vyladí i další nástroj.
Ale má i návrh klíčových slov. Ten vám našeptá klíčová slova podle Skliku, Seznamu, Google, Bazoše, Youtube, Wikipedie a dalších zdrojů.
Jako další možnost se vám nabízí nástroj Ahrefs. Po zadání domény, ze které chcete získat klíčová slova, vám Ahrefs v Organic Keywords „vyplivne“ hledané výrazy, na které se zkoumané stránky umisťují.
Třetí nástroj, který doporučíme, je český Marketing miner. Jedna z jeho funkcí – tzv. profiler, dokáže pracovat s návrhy klíčových slov. Takto vypadá výstup z hledání příbuzných slov oblíbeného pleonasmu SEO optimalizace.
Naslouchejte našeptávačům
Ale pojďme si před závěrečným „šturmem“ od analytických nástrojů odpočinout. Zlatým dolem pro získání nových slov bude starý dobrý uživatelský průzkum. Sledujte také diskusní fóra, recenze produktů (hlavně na heuréce) nebo uživatelské oborové blogy.
Jak reální lidé vaše výrobky pojmenovávají a jak o nich, nezatíženi profesní hantýrkou, mluví, najdete právě tady. Aneb je pohovka také gauč, lenoška, otoman, divan, sedačka nebo právě jen jazykově sterilní sedací souprava, jak ji pojmenovanou najdete ve většině obchodních katalogů?
S hledáním synonym či podobných výrazů se velmi dobře vypořádá zmíněný Sklik nebo Google ads. Potom tu máme celou řadu nástrojů, které pracují podobně jako našeptávače v prohlížečích: podstrkují vám dotazy, které by vás mohly zajímat (lidé je také často hledají, nebo jsou v tu dobu aktuální). Ať už je to Semor.cz nebo keywordtool.io, návrh klíčových slov v nich zvládnete jednoduše. Nástroj answerthepublic.com umí vyfiltrovat výrazy typu: jak, jaký, kdo, proč.
Vyhledávače vám pomohou ještě v jednom případě. Jsou to Související dotazy u Seznamu, u Google pak Vyhledávací dotazy související s… Extrahovat tyto dotazy, aniž byste je museli jeden po druhé ručně kopírovat, vám pomůže rozšíření do Chrome Extract People also search phrases in Google.
Sběr hledaných výrazů máte za sebou, teď jen protřídit (duplicity vám odstraní Excel) a čeká vás další díl analýzy: najít přesnou hledanost klíčových slov. O tom ale někdy příště – už tak máte práce se sběrem dotazů víc než dost.