Základem každého webu je v menší či větší formě text. Ať už se jedná o popisy produktů, zajímavé články, aktuality, anotace, návody nebo jen pokyny pro převzetí zboží, je třeba si s texty vyhrát. Abyste návštěvníky zaujali, potřebujete čtivý a atraktivní text. Aby u vás návštěvníci zůstali a považovali vás za odborníka v oboru, potřebujete gramatiku.
I když bychom jako rodilí Češi měli gramatiku ovládat, často narážíme na chyby způsobené neznalostí nebo špatně zažitými pravidly. Přitom právě dobře napsaný a upravený prodejní text vám dodá důvěryhodnost a prestiž. Text s hrubkami je spíše pro smích.
Podívejme se na nejčastější chyby, které provází internetové psaní.
Ach, ta čísla
Pro začátek si zapamatujte jednoduché pravidlo – žádné ti, mi, tý a pomlčky se nikdy nepoužívají. Vždy stačí jen číslo. I když jedete na dovolenou se 3 kamarádkami, bere dítě do 12 let a vezete s sebou 7kilový kufr. Pokud odjíždíte z 8. nástupiště, přidejte jen tečku.
Jednotky
O nic složitější není ani uvádění jednotek za číslem. Opět vám stačí jednoduchý zápis čísla a k němu práce s mezerou.
Jaký je rozdíl mezi 50 % a 50%? Docela velký. Zápis 50 % vyjadřuje jednotku a čte se jako padesát procent. Když ale napíšete 50%, vyjadřujete hodnotu, tedy padesátiprocentní. Úplně stejně je to s kilometry, hodinami, korunami i kilogramy.
Zkuste ve větě použít oblíbený kufr z předchozího odstavce. Ano, ten 7kg kufr, nebo jinak – kufr, který váží 7 kg.
Vykání v hromadném textu
Chcete být ke svým návštěvníkům zdvořilí a projevit jim úctu? Pak jim na webu nevykejte. Velké V se používá v osobní konverzaci mezi pár lidmi. Pokud píšete text na web, rozesíláte newsletter a pracujete s jakýmkoliv jiným psaním, které si přečte větší množství lidí (a není to žádné tajemství), vykání se nepoužívá. Tudíž jakékoliv vás, vám a vy piště s malým v.
Rozdíl jsou například maily s potvrzením objednávky. Tam konkrétní mail adresujete konkrétnímu člověku (i když máte stejný mail pro všechny) a vykání je tedy v pořádku.
Zase ty mezery
Hlavně v poslední době se objevil nešvar se psaním mezer. Často narazíme na texty, kde je mezerníl použitý snad vícekrát než většina ostatních znaků dohromady.
Pamatujte, že mezera se píše vždy za interpunkčními znaménky, nikdy ne před nimi. A nepatří ani do závorek. Patvary , jako například tento ( celé tato věta ) , jsou špatně ! Opravdu.
Přídavná jména
Znáte přídavná jména účelová? Tedy ta, která vyjadřují, k čemu jaká věc slouží. A víte jak je správně zapsat? Účelovým přídavným jménům se nevyhneme nikdy. Hlavně ne v produktových popisech. Jsou to přesně ta slova, která říkají k čemu produkt je. Například žehlicí prkno, hasicí přístroj a tak dál.
Zajímavé je, jak málo lidí ví, že taková přídavná jména se píší s krátkým i před příponou cí. Dlouhé í totiž značí přídavná jména dějová, tedy vyjadřující to, co kdo právě dělá. Žehlící může být žena, která žehlí, ale nikdy prkno. Hasící je muž, který hasí požár. Holící nebude strojek a balící papír taky neexistuje.
Trocha typografie na závěr
Pokud máte vyladěný pravopis a chcete, aby se návštěvníkům dobře četlo, nezapomeňte na formální uspořádání textu. Stačí, když si zapamatuje pár zlatých pravidel.
Odstavce
Každý text čleňte do krátkých odstavců. Zvláště pokud se jedná o sálodlouhý článek. Není nic horšího, než se snažit prokousat jednolitým textem. Pokud je však psaní rozděleno na několikařádkové odstavce, čtenáři se v něm lépe pohybuje očima, líp se také orientuje v souvislostech textu a snadněji se vrací k tomu zajímavému či důležitému.
Na odstavce nezapomínejte ani v případě krátkých produktových popisků, kde stačí bloky o 3 až 4 řádcích.
Délka vět
Stejně jako s délkou odstavů to nepřehánějte ani s délkou vět. Pokud chcete zachovat srozumitelnost textu, zapomeňte na rozvitá souvětí přes 3 řádky. Raději se držte krátkých, ale zato výstižných vět. Těmi neodvedete čtenářovu pozornost pryč a udržíte mu přehled o čteném textu.
Nadpisy
I s odstavci vypadá text nebezpečně dlouze? Doplňte je nadpisy. Opět článek hezky rozčlení a nastíní, čeho se konkrétní odstavec bude týkat. Správné formátování a textování nadpisů navíc podpoří optimalizaci webu.
Zvýraznění a klíčová slova
V každém textu jsou informace, které potřebuje „vypíchnout“. Není nic jednoduššího, než použít tučné písmo. Jeho využití však važte.
Myslete na to, že zvýrazněná slova musí dávat čtenáři smysl. Zároveň musí nést důležité sdělení nebo informaci. I když vyhledávače mají nejraději zvýrazněná jednoslovná nebo dvouslovná klíčová slova,návštěvníkovi se lépe čte protučněná věta.
Nikdy samozřejmě není na škodu použít klíčová slova. Optimalizace pro Google a Seznam (SEO) však nikdy nesmí jít na úkor kvalitě sdělení. Podle obecných doporučení by klíčová slova měla tvořit maximálně 4 % z celého textu.
Gramatika není žádná věda, stačí si zapamatovat pár jednoduchý pravidel. Když je spojíte s typografickou úpravou textu, perfektní webové popisky a články jsou na světě. Pokud ale stejně necítíte jistí v kramflecích, obraťte se na naše copywritery, kteří s textováním rádi pomohou.