Co je to XML feed a jak jej získám?

27. 5. 2019
Martina Zoubková
Marketingová specialistka
8 min

XML feed je datový soubor sloužící v našem případě k exportu produktů a všech potřebných doprovodných informací do porovnávačů cen. Obsahuje název zboží, popis, cenu ale také skladovou dostupnost, parametry a další informace. Všechny informace jsou uspořádané podle pevně dané struktury daného slevového portálu, tak aby produkty byly snadno zařaditelné a dohledatelné. Jednoduše řečeno - pomocí feedu dostanete své produkty na portály. A kvalitně spracovaný feed vám ušetří spoustu práce s párováním a prodejem produktů.

 

Heureka XML feed

 

Ukázka z XML feedu pro Heureka.cz


 

Co je v XML feedu důležité a jakým chybám se vyhnout

I když je struktura feedu pevně stanovená, kvalita dat, která do feedu pošlete, je ve vašich rukou. Heureka feed, i xml feed pro Zboží.cz se od sebe mírně liší, oba portály ale vesměs pracují se stejnými informacemi o produktech a vyžadují kvalitně zpracovaná data, která jako obchodník máte běžně k dispozici. Nejvíc práce z pravidla bývá s názvy produktů, kdy zbožové srovnávače vyžadují unifikované názvy se značkou a produktovou řadou, zatímco obchodníci si často názvy upravují podle sebe a do XML feedu posílají údaje, dle kterých nejde produkt správně spárovat. Více odlišný je XML feed pro Google nákupy, který naopak přesné názvy skoro vůbec neřeší a řídí se hlavně EAN kódy a dalšími identifikačními značkami.

 

Specifikace názvu produktu pro XML feedy

Pokud se některé vaše údaje neshodují s parametry zbožových srovnávačů a produkty se nenapárovaly, máte možnost je upravit. V případě EasyShopu dokonce nemusíte měnit informace, které uvádíte ve vašem e-shopu nebo ve skladovém systému. Stačí upravit jen ty informace určené speciálně pro XML feed. V administraci EasyShopu jsou u každého produktu připraveny kolonky Základní název položky a Doplněk k názvu položky pro vložení názvu, který se propíše do feedu a nahradí váš název produktu.

Do pole Základní název položky uveďte název produktu podle specifikace konkrétního srovnávače. Nejčastěji je to Výrobce - produktová řada - produktové označení - varianta. Pole Doplněk k názvu položky vyplňte informací rozšiřující produkt, která je specifická pro váš obchod – např. + Dárek zdarma, Doprava zdarma atd. Tento název s rozšířením se zobrazí, pokud se váš produkt nenapáruje do shluku.

 

Kategorie produktů pro XML feedy

Zbožové srovnávače potřebují produkty zařadit do vhodné kategorie, aby zboží bylo dohledatelné a jasně identifikovatelné. Srovnávače mají převážně stanovené pečlivě propracované stromy kategorií, do kterých se produkty řadí. A ty se samozřejmě v naprosté většině liší od struktury e-shopů. V Heureka feedu, ve feedu pro Zboží.cz i v XML feedech pro oborové srovnávače (např. Glami, Biano atd.) mají kategorie zásadní roli.

Pokud se chystáte na ruční párování produktů (v případě automaticky nespárovaného zboží), začněte právě kategoriemi. Jestli totiž produktu není přidělená kategorie odpovídající stromu kategorií, zboží se nenapáruje, i když má správně uvedený název.

 

Strom kategorií pro zbožové srovnávače v EasyShopu

 

Strom kategorií pro zbožové srovnávače v EasyShopu


 

Jak získat XML feed

Kde ale takový XML feed seženete a jak se k němu dostanete? Obecně platí, že vhodný datový soubor by mělo umět vygenerovat každé e-shopové řešení. Ne vždy se na to dá spolehnout a ne každý nabízí jednoduchou úpravu informací speciáně pro feedy zbožových srovnávačů. V takovém případě skvěle poslouží aplikace Mergado, kde si libovolně požadované informace upravíte a vygenerujete si nový XML feed. V EasyShopu dokážeme připravit XML feedy pro všechny tuzemské i některé zahraniční portály a vždy máte možnost si informace upravit podle potřeby daného srovnávače bez ovlivnění informací v e-shopu. 

XML feed by měl obsahovat veškerá aktuální data z obchodu – přidáte-li nebo smažete-li nějaké zboží, upravíte cenu, nebo změníte některou z dalších souvisejících informací, nezapomeňte vygenerovat aktuální XML feed. Nepravdivé informace (zejména rozdílná cena) jsou v porovnávačích trestány vyloučením z nabídky. Ruční generování XML feedu má tak tu výhodu, že jej můžete přegenerovat kdykoli je třeba.

Přesné specifikace XML feedu pro Zboží.cz najdete zde → http://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/specifikace-xml/

Pro Heureku naleznete specifikaci XML feedu zde → http://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/

Pozor!

Při práci s produkty, při přidávání nových nebo úpravě stávajích produktů XML feedy vždy znovu vygenerujte. Jen tak zajistíte, že změny se do feedu propíší okamžitě a do srovnávačů budete odesílat aktuální informace. Zpracování feedu zbožovými srovnávači může trvat až několik hodin.

Pokud potřebujete pomoct s vylepšením XML feedu a nebo na optimalizaci údajů nemáte čas, ozvěte se nám, rádi vám pomůžeme. 

comments powered by Disqus

Nemáte čas brouzdat internetem?