Chcete, aby u vás lidi nakupovali? Přinuťte je číst

21. 1. 2016
Jan Hromek
Copywriter
8 min

Představte si, že zaměstnáte prodavače, který pro vás bude pracovat 24/7. Není nikdy nemocný, nejezdí na dovolenou. Zákazníky nezapomene pozdravit a zodpoví jim (skoro) každou otázka. Vaše zboží umí vychválit tak, až má nakupující pocit, že právě udělá nejlepší „kauf“ svého života. A do košíku si přihodí ještě nějakou drobnost. Že ho z fleku zaměstnáte? Vždyť už byste ho dávno měli mít – ve svém e-shopu.

Když webu chybí správný obsah

Platíte drahé PPC kampaně, ladíte SEO a srovnávače zboží. Máte super grafiku a přehlednou a funkční strukturu e-shopu na míru. Potenciálního zákazníka umíte k sobě přilákat, ale nepřesvědčíte ho, aby nakoupil. Zákazník přijde, koukne, nenakoupí. Uteče pryč a už se nevrátí. Proč? E-shopu chybí kvalitní obsah. Tedy to, co odlišuje úspěšné e-shopy od těch, co zákazníky hledají jen těžko.

prodavac

Sympatický, pracovitý a ochotný. A maká pro vás 24/7

Zrekapitulujme si, s čím můžete na konkurenci vyrukovat. S lepšími, dokonalejšími a atraktivnějšími výrobky. Ale kde je vzít? A co když je konkurence začne prodávat taky? Bojujete tedy cenou. Konkurence ji sníží ještě víc. Dáte dopravu zdarma. Konkurence k ní furiantsky přihodí dárek a roztočí tak cenovky v tanci, ze kterého bude brzy bolet hlava. Vám i konkurenci. Nechcete tedy přeci prorazit jinak?

Nakupujeme tam, kde to máme rádi

„A co to vlastně je ten dobrý obsah?“ ptáte se. Nemusí to být jen drahá videa a dokonalé profi fotky. Začněte tím nejjednodušším. Tím, co můžete mít skoro hned – dobrými texty. Dobrý obsah totiž bude i to, co vašim zákazníkům pomůže při rozhodování. Dá jim potřebné a srozumitelně podané informace. Poradí, navede a povzbudí k nákupu. Vytvoří u nich pocit potřeby, zaháčkuje je a už nepustí. A když je dílo dokonáno a obchod uzavřen, nezapomene zákazníkovi mezi dveřmi připomenout: „Má úcta, ať vám slouží a přijďte zas.“ A oni přijdou. Lidi totiž opakovaně nakupují tam, kde se jim líbí a kde je o ně dobře postaráno.

obchod

Nakupujeme tam, kde to máme rádi

A čtou dnes ti lidi vůbec?

Kolem toho, zda lidi (na internetu) čtou nebo ne, panuje spousta mýtů. Ten nejčastěji opakovaný? „Lidi nečtou a když ano tak chtějí krátké texty.“ Skutečně? Pravdou je, že podle statistik a systematických a skutečně rozsáhlých výzkumů marketingových kapacit (Joe Sugarman, Raymond Rubicam či vývojáři marketingového softwaru z HubSpot ) to bude trochu jinak. Naposledy Pavel Šenkapoun ve své knížce o webovém copywritingu rekapituluje několik zásadních tvrzení:

  • Delší titulky mají lepší konverzní poměr než krátké (skutečně krátké jsou dramaticky ještě horší).
  • Delší texty mají sice menší proklikovost, ale finálně vydělají víc.
  • Čím je dražší a unikátnější produkt, tím rozsáhlejší text je potřeba k úspěšnému prodeji.
  • Nabízíte zboží, při jehož nákupu je třeba dlouhého rozhodování a zákazníka čeká těžký emoční boj? I tam vám pomůže dlouhý text.

Lidi, co více čtou, také více nakupují. Jinými slovy: přesvědčte své zákazníky, aby četli, a budou u vás i nakupovat. Rozhlídněte se kolem: uvidíte hodně lidí, co čtou. Na počítači, na tabletu v mobilním telefonu. A mezi nimi jsou i vaši potenciální zákazníci. Že už máte v ruce tužku na nápady, co se vám rodí v hlavě? Moment… Ještě maličkost! Co kdyby to psaní za vás vzal někdo, kdo je na texty specialista?

Nastupuje copywriter...

Copywriter, kopík nebo taky textař. Obecně se dá říct, že nezakopává o pravopis, nemiluje fráze a má dost načteno. Tedy vcelku slušnou slovní zásobu. Ale to asi čekáte tak nějak automaticky. Co je tedy hlavní? Copywriting pro něj není jen o psaní. Psaní bere paradoxně až jako poslední část své práce. Proč?

Copywriting je umění změny úhlu pohledu!

A to vám dodá právě copywriter. Právě specialista nejlépe ví, jaký je rozdíl mezi výčtem vlastností a vyhmátnutím skutečného přínosu a užitku z toho, co prodáváte. Copywriter tedy není jen člověk, „co vám to napíše“. Správný kopík uvidí příležitost v každém tlačítku, titulku nebo krátkém oslovení. Vyhmátne šanci zákazníka lapit jak vosu na sladký bonbón. Zaujme ho, přivábí a chňap. Už je jeho. A vy máte vyhráno.

Chcete prodávat? Dejte lidem obsah. Kde ho najdete? V jednoduché rovnici:

E-shop + copywriter = obsah, váš vysněný prodavač 24/7.

Nemáte čas brouzdat internetem?