Na mnoho a mnoho ochodníků ve stínu koronaviru dopadla velká krize, která trvale změní nejen tuzemský trh. Off-line prodej je, až na výjimky, dočasně úplně utlumený a kdo se nepřesunul do on-line prostoru, jako by nebyl. Ale ani e-shopaři nemají vyhráno. Konkurence se v posledních týdnech enormně rozrostla a mění se i potřeby zákazníků e-shopů. Nákupní priority se posouvají zcela jiným směrem (dle online konference Eshopy v době COVIDové aneb praktické tipy pro přežití od marketingových ředitelů v době krize od Roivenue, kterou si můžete přehrát zde), vytrácí se vliv sezónnosti a s tím se mění sortiment, o který je zájem. Podívali jsme se do hlubin internetu, abychom zjistili, jakým směrem se ubírají zákaznické potřeby a jakému sortimentu se daří.
Dezinfekční prostředky
Není žádným překvapením, že desinfekce se dostaly do čela pomyslného žebříčku. Na odbyt jdou dezinfekční gely a mýdla, desinfekční úklidové prostředky, tonika a tinktury s vysokým obsahem alkoholu, stará dobrá Alpa i suroviny na výrobu domácích desinfekcí. Ještě donedávna byly jakékoliv desinfekce nedostatkové zboží, teď už je jejich dostupnost daleko lepší, zájem zákazníků ale pořád trvá.
Roušky, respirátory a rukavice
Ani enormní zájem o roušky a jednorázové rukavice nemůže nikoho překvapit. V regálech e-shopů se zdravotnickými potřebami se po zboží zaprášilo během několika hodin a na nějakou dobu zůstalo prázdno. Zásoby ale už se víceméně povedlo obnovit, poptávka sice o něco klesla, ale stále se drží vysoko nad průměrem a různé jednorázové i látkové roušky do své nabídky zařazuje stále více obchodů.
Vývoj návštěvnosti na e-shopu pp-servis.cz od února do poloviny dubna
Úklidové prostředky, vybavení a spotřebiče
Situace, kdy lidé tráví většinu času doma a extrémně dbají na hygienu, svědčí i úklidovému sortimentu. Ať už se jedná o drogerii a různé saponáty, úklidové pomůcky jako kbelíky, mopy a houbičky, nebo spotřebiče jako vysavače, parní mopy a další, zákazníci se zásobí a obměňují uklízecí pomocníky. Z obvykle nudného sortimentu se tak rázem stalo zboží velmi atraktivní.
Zahradní sortiment
Čas strávený doma a příjemné počasí nabádá zákazníky k péči o zahrádky a balkóny a k botanickým pokusům. Velmi výrazně se zvedá poptávka po zahradním sortimentu, zahradnických a pěstitelských potřebách a po nákladnějším sortimentu, jako jsou sekačky na trávu, motorové pily a další zahradní technika. Takové produkty letos zahájily svoji sezónu cca o měsíc dříve a letošní prodeje dalekosáhle převyšují ty z minulých let.
Vývoj návštěvnosti na e-shopu Gardentech.cz od února do poloviny dubna
Domácí kutilství
Jak vyplývá z žebříčku sestaveného z dat Heureka.cz, čas doma a dobročinnost svědčí prodeji domácích pekáren a šicích strojů. Domácí rukodělnost tak zahýbala produkty, které se jinak prodávají sice stabilně, ale spíše méně. Poptávka po domácích pekárnách na Heurece v meziročním srovnání stoupla dokonce o 2313 %.
Hry, čtečky a knihy
Po důkladném úklidu, práci na zahradě a přípravě domácích produktů je potřeba se věnovat odpočinku a zábavě. Vyšší zájem o počítačové hry, knížky a elektronické čtečky knih je celkem očekávaná.
Erotický sortiment
U zábavy ještě chvilku zůstaneme. Především dospělí chtějí spojit zábavu s touhou experimentovat a více než obvykle utrácejí peníze v sex-shopech a e-shopech s erotickým zbožím. Výraznou část nákupních košíků na těchto shopech tvoří lubrikační gely s obsahem alkoholu, které mají sloužit jako náhrada desinfekce (aby byla desinfekce účinná proti virům, měla by obsahovat minimálně 60 % alkoholu), i tak je ale zvýšený zájem o erotické pomůcky zjevný.
Z globálního hlediska nejprodávanějších kategorií se zase tolik nemění, rozdíly nastávají spíše uvnitř těchto kategorií, kdy se do popředí zájmu zákazníků dostávají jiné produkty.
Ani na světových trzích není situace jiná. Agentura Stackline dala dohromady infografiku ukazující top 100 nejrychleji rostoucích produktů v meziročním srovnání.
Pokud se vás nejpoptávanější sortiment netýká, určitě nevěste hlavu. Mnoho e-shopů rozšiřuje sortiment o atraktivní zboží, i když úplně nesouvisí s oborem prodeje. Zde se ale vyplatí nové kategorie dobře zpracovat z hlediska SEO a chytře investovat do reklamy. Určitě se vám vyplatí i poctivě vybudovaná dobrá pověst u zákazníků a umění využít konkurenční výhody. Se vším vám rádi pomůžeme. Ozvěte se na mail info@itstudio.cz.