V polovině prosince dorazila do českého vyhledávání Google novinka s názvem BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Co znamená pro české weby a e-shopy? Jak na ni optimalizovat?
Obsah
1. Co je to BERT
BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) je nejnovější přírůstek do rodiny algoritmů zodpovědných za výběr a řazení výsledků vyhledávání Google (o tom, jak vyhledávání a řazení funguje se dozvíte více zde). Od 9.12.2019 pomáhá uživatelům dostat co nejlepší odpověď na jejich vyhledávací dotazy ve více než 70 světových jazycích včetně češtiny. A co tedy vlastně dělá?
Ve zkratce lze říci, že BERT pomáhá vyhledávači Google pochopit jazyk v situacích, kdy je interpretace klíčových slov vysoce závislá na kontextu. Google díky BERTovi lépe rozumí jemnějším jazykovým nuancím a poskytuje tak mnohem hodnotnější odpovědi na vyhledávací dotazy. Vezměte si například frázi „2019 brazilský cestující do usa potřebuje vízum“. Ještě před měsícem by vyhledávající Brazilec získal zcela irelevantní odpověď: stránku z amerického zpravodajského serveru, která informuje o vízových povinnostech pro Američany (ukázka vlevo):
Ukázka změny 1. odpovědi na vyhledávací dotaz „2019 brazil traveler to usa need a visa“. Zdroj: www.blog.google.
Dnes jej však Google nasměruje přímo na stránku americké ambasády určenou pro Brazilce cestující do USA (ukázka vpravo). Jak je to možné? BERT funguje jako jazykový model. Google díky němu pochopil stěžejní rozdíl v obsahu obou ukázkových stránek: jedna popisuje zkušenost Američana cestujícího do Brazílie a druhá situaci přesně opačnou. Z kontextu a volby klíčových slov pak vyhodnotil pravou ukázku jako nejlepší odpověď na vyhledávací dotaz. Uvnitř úryvku textu z cílové stránky navíc odhaluje i odpověď na možné jádro otázky uživatele: Můžu jako Brazilec jet do USA bez víza?
2. Jak pro algoritmus BERT optimaliziovat
Pokud tento text čtete s očekáváním zaručených tipů na optimalizace, do kterých se budete moct hned pustit, musím vás bohužel zklamat. S novým algoritmem BERT to je ještě horší než s Google Medic Update (více o něm v tomto článku). Optimalizovat weby speciálně pro něj prostě nedává smysl. Algoritmus nehodnotí stránky z hlediska kvality, posuzuje pouze kontext jejich obsahu. Více než kdy jindy tak v případě tohoto algoritmu platí doporučení, které lidé z Google opakují s železnou pravidelností: „nesnažte se optimalizovat pro algoritmus XXX, soustřeďte se na to, abyste vytvořili co nejlepší obsah pro uživatele.“ Pokud vám nějaký SEO šaman bude slibovat placené optimalizace pro BERT, pravděpodobně vás bude chtít oškubat.
Ve výsledku vás BERT o návštěvnost možná i připraví, bude se však jednat o uživatele, kteří by u vás stejně odpověď nenašli. Vzpomeňte opět na příklad s Američany, Brazilci a vízy...
Pokud vám nějaký SEO šaman bude slibovat placené optimalizace pro BERT, pravděpodobně vás bude chtít oškubat.
3. Zdroje a tipy pro pokročilé čtení
- Oficiální oznámení algoritmu a praktické ukázky fungování od Google - https://www.blog.google/products/search/search-language-understanding-bert/.
- Zboření nejčastějších mýtu o BERTovi v podání Rogera Montti - https://www.searchenginejournal.com/google-bert-misinformation/332931/.
- Přehled všech stěžejních algoritmů Google od redakce Search Engine Journal - https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/.
- Přehled změn ve vyhledávačích Google, Seznam, Bing, Yandex a dalších od Pavla Ungra - https://vyhledava.cz/.
Máte nějaké vlastní české příklady, které dobře ilustrují vliv algoritmu BERT? Zašlete mi je prosím na kuchovsky@itstudio.cz. Odvděčím se vám zpětným odkazem z tohoto článku ;).