Skóre Vašeho webu je 37%. Ani o procento víc. Jeho výroba trvala tak dlouho, odčerpala finance nejen z firmy, ale i část financí rodinných a teď tohle? Říkáte si, mám rovnou volat právníkům, soudit se s firmou, co mi web vyrobila, nebo dát pouhých 30 000 Kč někomu, kdo mi web během pár dní opraví?
Jestli uvažujete takto, pohybujete se nebezpečně blízko návnadě jisté marketingové pasti. V tomto článku Vám řekneme, jak návnada chutná, co Vás čeká, když si kousnete, a hlavně jak odolat.
O SEO analyzátorech toho bylo na stránkách předních SEO konzultantů napsáno celkem dost. Většina z těchto informací ale mířila víceméně opět do komunity SEO konzultantů a web designérů, v diskusích pod články zavládla (opět mezi SEO konzultanty) hřejivá názorová shoda. Poučení o zapeklitosti SEO analýz zdarma se tak dostalo těm, kteří se ve věci už sami orientují, namísto těch, kteří mohou být v případě SEO analyzátorů opravdu poškozeni, tedy Vám.
Princip SEO analyzátorů
Automatické SEO analyzátory strojově hodnotí kvalitu Vašich stránek a to, jak úspěšné mohou být ve vyhledávačích. Výsledkem u nich bývá obsáhlá tabulka parametrů, které Váš web buď splňuje, nebo nesplňuje, a hlavně – magické skóre v procentech. Pokud Váš výsledek zdaleka nedosahuje 100%, nevěšte hlavu. Díváte se totiž na zmíněnou návnadu. Na druhém konci udice již sedí připravený obchodník, a, jakkoliv se to u jeho hladce oholené tváře zdá být nemožné, směje se pod vousy. Zákazník, patřičně vyděšený nízkým procentem v testu, je totiž napůl připraven si koupit zázračný lék, předražený a zbytečný.
Co se ze SEO analyzátoru dozvíte
Váš web pravděpodobně obsahuje desítky chyb v html, naopak ale neobsahuje dostatečnou koncentraci klíčových slov, nemá správně strukturované nadpisy, neobsahuje soubory jako robots.txt, sitemap.html, má příliš málo odkazů, stránky nejsou dostatečně indexovány ve vyhledávačích a nemají dost vysoké ranky Seznam a Google. Vynechal jsem něco? Že je to přesně Váš výsledek? Nebojte se, stejná varování dostane prakticky každý, kdo svoje stránky v SEO analyzátorech testuje. Parametry hodnocení jsou však často vybrány účelově a v některých případech dokonce analyzátor vyloženě lže.
Co Vám SEO analyzátor neřekne
Parametry hodnocené v SEO analyzátorech kdysi patřily k základům SEO a jako takové se dostaly do povědomí širší laické veřejnosti. To se nyní chytrým obchodníkům hodí. Význam těchto parametrů pro konečný výsledek ve vyhledávačích ale klesá den za dnem, jak se vyhledávače snaží zkvalitnit svoje postupy a poskytovat co nejrelevantnější výsledky. Výrazného komerčního efektu u nás dnes dosahují weby, které by v analyzátorech propadly, a v technicky vyspělé cizině je tento trend ještě o krok dál – špičkové weby třeba v Německu nebo Británii by se v některých analyzátorech podívaly pravděpodobně na samotné dno hodnocení.
Jsou výsledky SEO analyzátorů čistý podvod?
Nejsou, tedy alespoň většinou ne. Problematická je spíš účelový výběr jednotlivých parametrů a interpretace výsledků, než jejich strojové změření. Většina z aspektů, které SEO analyzátory hodnotí, spadá do kategorie „Určitě neuděláte chybu, když je dodržíte“. Pokud Váš web v tom či onom pokulhává, vůbec to neznamená, že nemůže dosáhnout předních výsledků ve vyhledávačích a bohaté návštěvnosti. Tyto dvě veličiny jsou totiž dány ještě dlouhou řadou dalších detailů, které Vám žádný SEO analyzátor nezměří. Pokud tedy zvažujete, jestli si za nemalé peníze nechat opravit web od nějaké firmy, vezměte do hrsti selský rozum:
Kdyby existoval jednoduchý způsob, jak vytvořit 100% úspěšný web, asi by jich na českém trhu již dnes fungovaly tisíce. Jak by ale vyhledávače z naprosto dokonalých webů vybraly vždy ten nejlepší?
Vyhledávač Google například hodnotí kvalitu webů podle několika set kritérií. Z nich je podstatná většina úplně tajná a u zbytku se odborníci alespoň přou, jak velkou mají váhu. Google navíc svoje rovnice nepřetržitě drobně upravuje, takže i kdyby dnes proniknul na veřejnost dokonalý recept na úspěch, za měsíc by znovu nebyl stoprocentní. K úspěchu ve vyhledávačích vede nejspolehlivější cesta přes trpělivou a nepřetržitou práci na obsahu a formě webu, žádné zázračné jednorázové opravy v hodnotě desítek tisíc nepomohou. V tomto bodě je naopak nutné říci, že řada kroků, vedoucích k úspěšnému webu, vůbec nezáleží na penězích, jako spíš na trpělivosti a ochotě samotných provozovatelů webu se svým stránkám pravidelně věnovat.
I v případě, že Váš web líbí vyhledávačům, dosahujete předních příček, a provoz na Vašem webu začíná připomínat letiště nějaké významné evropské metropole, chybí k cíli, který se rovná penězům, ještě jeden krok, ten nejdůležitější: Líbí se Váš web lidem? Najdou lidé všechno, co chcete, aby našli? Rozumí Vaší nabídce? Je pro ně zajímavá?
Toto nejdůležitější vysvědčení Vám vystaví sami návštěvníci. U SEO analyzátorů zdarma takovou hodnotu nečekejte.