Mnoho zahraničních (a v menší míře i českých) webů zaznamenalo během srpna výrazný růst či naopak pokles návštěvníků z organického vyhledávání. Vysvětlení je prosté. Google opravdu rázně zamíchal kartami hodnotícího algoritmu. Kdo z této změny vzešel jako vítěz, a kdo jako poražený?
Jak to začalo
Zemětřesení pozic ve výsledcích vyhledávání předznamenal poměrně stručný tweet Google z 1.8.2018. Oznámil změnu jádrového algoritmu. Ne nijak výjimečnou, takových prý dělají ročně několik. Jako obvykle přidali doporučení:
„Pro postihnuté weby neexistuje žádná jednoduchá oprava, prostě se soustřeďte na tvorbu skvělého obsahu.“
Díky Google, to by nás v životě nenapadlo! Změny však byly obrovské. Některé zahraniční weby zaznamenaly pokles organické návštěvnosti o více než 50 %. A naopak, některé weby si o podobná čísla takříkajíc „přes noc“ polepšily. To už se nedá považovat za rutinní ladění výsledků vyhledávání. To je změna hry.
Na stopě vysvětlení
Vzhledem k tomu, jak početná je světová SEO komunita, se docela rychle (v řádu dnů) podařilo vytipovat, které stránky byly změnami nejvíce zasaženy. Jedná se o weby, které Google označuje jako „Your Money or Your life“ (zažitá je zkratka Y.M.Y.L.). Česky lze výraz přeložit jako: „Vaše peníze, nebo život.“ Jedná se o:
- Stránky, které spravují citlivé osobní údaje jako čísla identifikačních dokumentů (občanka, řidičák) zneužitelných k ukradení identity.
- Stránky využívané pro peněžní transakce. Tedy takové, kde uživatelé zadávají číslo bankovní karty, čísla účtů apod (všechny e-shopy).
- Stránky nabízející zdravotní služby a doporučení, které mohou mít dopad na vaše zdraví.
- Stránky poskytující poradenství ve velkých životních rozhodnutích jako například nákup domu a auta, rodičovství apod.
- Stránky s velkým potenciálem ovlivnit vaši budoucí životní úroveň: právní a finanční poradenství.
SEO konzultantka Marie Haynes demonstruje srpnový update na dvou webech zabývajících se výživovým poradenstvím a dietami:
(Zdroj: www.semrush.com a https://www.mariehaynes.com)
Nebál bych se nazvat poklesy devastujícími či likvidačními.
Propad v pozicích však samozřejmě nepostihl všechny weby z této oblasti. To by opravdu nebylo o čem psát. Postihl jen výrazné procento projektů z těchto odvětví. Ve skutečnosti totiž nešlo o propad v pravém slova smyslu (penalizace určitého druhu obsahu). Ve zmíněných odvětvích (díky bodu 2 již musí bystrému čtenáři být jasné, že se bavíme i o běžných e-shopech) si jen některé weby opravdu slušně polepšily. Které a proč? Stopy vedou opět do Google.
Do you E-A-T my friend?
Zhruba týden před oznámením změny algoritmu aktualizoval Google své „Google Quality Rater Gudelines“, tedy dokument, který slouží jako manuál k posuzování kvality webových stránek. Nový, rozšířený seznam nejdůležitějších znaků kvalitního webu vypadá takto:
- Stránka má jasný účel a přínos pro uživatele
- Stránka má uspokojivé množství kvalitního obsahu včetně meta dat (takže pozor, žádné zavádějící titulky!).
a teď to opravdu důležité k rozklíčování změn pozic:
- Stránka ukazuje vysokou míru expertízy (expertise), autoritativnosti (autoritativness) a věrohodnosti (trustworthiness) pro téma jejího obsahu.
- Stránka obsahuje dostatečné informace o tom, kdo je zodpovědný za její obsah.
- Stránka obsahuje informace (např. odkazy), podle kterých je možné ověřit reputaci autora.
Klíčem k pochopení srpnových změn jsou pojmy: Y.M.Y.L. a E-A-T:
(Zdroj: www.semrush.com)
Ve výsledku do sebe vše krásně zapadá. YMYL stránky jsou velmi často ty, které mají problémy s expertízou, autoritativností, věrohodností a dohledatelnou reputací autorů obsahu. Poslední update je tak zcela jasně myšlený jako kladivo na čarodějnice zamířené proti webům nabízejícím pochybné služby či výrobky pod rouškou anonymity. A je to tak dobře.
Ale… to já ne! Co mám dělat?
Nemusíte na internetu nabízet pochybnou ozdravnou kůru typu AKTIP, aby váš web v očích Google nesplňoval požadavky vysoké kvality a důvěryhodnosti obsahu. Pokud chcete být vnímáni jako důvěryhodný, bezpečný a autoritativní web:
- Přejděte na HTTPS – to s updatem algoritmu přímo nesouvisí, je to však v dnešní době naprostá nutnost přispívající věrohodnosti stránky v očích uživatelů i vyhledávačů. Chcete přece, aby komunikace s vaším webem byla 100 % bezpečná.
- Pište na webu pod vlastními jmény – často, bohatě a s dávkou intimity (fotky, dobré a osobní copy). Nepište jako značka, ale jako osobnost s expertízou v dané oblasti. Veškerý obsah pište s využitím medailonků autora. Nejlépe s odkazy na portfolio jeho dosavadní práce. Plusové body dostanete za to, pokud se o vás v souvislosti s vaším oborem píše na jiných autoritativních webech nebo pokud jste členem nějaké odborné asociace.
- Odkazujte se na kvalitní, vědecky ověřené zdroje – autoritativní weby se velmi často spoléhají na informace ostatních autoritativních webů, citujte své zdroje, pokud jsou kvalitní. Neodkazujte se na pochybné, neověřené informace. Zejména ne na ty ze sektoru Y.M.Y.L.
- Šetřete s reklamou – Dle českého SEO nástroje Marketing Miner znatelně klesy weby s množstvím reklamních ploch. Je to logické. Expertíza a věrohodnost se často neopírá o reklamní bannery.
- Braňte svoji reputaci – a to jak na úrovni značky, tak v případě jednotlivých autorů/zaměstnanců. Váš obsah nesmí být spojitelný s podvodným či jinak poškozujícím jednáním. Rychle reagovat na zmínky o vašich lidech či značce umožňují například aplikace Mention nebo ahrefs.
Pokud vám těchto pět bodů nic neříká, je na čase zpytovat svědomí a začít s nápravou. Budoucnost ve výsledcích vyhledávání pro vás nebude příliš růžová.
Nejste si jisti, jestli váš e-shop či web splňuje představy Google o důvěryhodnosti a autoritativnosti? Ozvěte se na:
kuchovsky@itstudio.cz
Zdroje o tom, jak Google chápe kvalitu:
http://www.thesempost.com/google-search-quality-rater-guidelines-updated
https://searchengineland.com/quality-raters-handbook-your-money-or-your-life-177663
https://www.semrush.com/blog/eat-and-ymyl-new-google-search-guidelines-acronyms-of-quality-content/
Zdroje týkající se srpnové změny algoritmu:
https://vyhledava.cz/velka-potvrzena-aktualizace-google-casto-vede-k-poklesu/
https://www.mariehaynes.com/the-august-1-2018-google-update-strongly-affected-ymyl-sites/