Také jste v těchto dnech bombardováni kupou upozornění z Google Webmasters Tools ? Pokud ano, pak s největší pravděpodobností obsahují upozornění na chyby v prohlížení webu pro mobilní zařízení. Důvod je jednoduchý, mobilní stránka není optimalizována (nevhodná velikost písma, malé rozestupy mezi navigačními prvky a další nedostatky) na zobrazování v mobilních zařízeních – tabletech a mobilech. Abyste tento problém vyřešili, čeká vás investice do aktualizace stránek do responzivní podoby nebo rovnou tvorba mobilního webu.
Co je to mobilní web?
Jedná se o webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení, které automaticky poznají, že uživatel přistupuje z mobilu či tabletu a zobrazí mu speciální verzi webu. Většinou běží na oddělené doméně, například http://m.mujeshop.cz/.
Výhody použití mobilního webu
-
obsah přizpůsobený menším displejům
-
použitelnost a jednoduchost
-
přístupný přes každý mobilní prohlížeč
-
aktuálnost dat bez nutnosti specifického nastavení a údržby
-
vysoká rychlost načítání
-
nízká datová náročnost – e-shop je možné načíst i přes klasické mobilní připojení
-
nízké náklady na realizaci
-
rychlejší realizace
-
snadnější A/B testování
Nevýhody mobilního webu
-
dvě verze webu, dvě administrace – to znamená dvojitou práci (Naše produkty zvládají administraci obou verzí z jediného místa)
-
v mobilní verzi nemáte všechny funkce, jako na desktopové verzi webu
-
minimalismus ve funkcích
-
do jisté míry je méně vhodný pro SEO
Co je to responzivní web
Jedná se o webové stránky, které jsou použitelné na všech zařízeních, velikost webu se automaticky přizpůsobuje velikosti rozlišení displeje daného zařízení (PC, tablet, mobil, televize a jiné).
Výhody použití responzivního webu
-
jedna verze webu pro všechny zařízení
-
spravujete pouze jedny webové stránky
-
jedna verze URL (uživatel prohlížející web na mobilním telefonu může poslat odkaz uživateli na počítači a tomu se zobrazí standardní stránka, ne ta mobilní)
-
jednotná analytika i vyhodnocování úspěšnosti webu
-
vhodnější pro SEO – nevznikají duplicity, netříští se odkazový profil
-
lepší uživatelský prožitek z webu
-
podpora širokoúhlých displejů
Nevýhody responzivního webu
-
vyšší náklady na realizaci a projektovou přípravu
-
delší čas realizace (složitější příprava webu i vyšší technická náročnost)
-
nižší rychlost načítání
-
vyšší datová náročnost na načtení webu
-
na některých starších mobilních zařízeních se může chybně zobrazovat
-
chtějí uživatelé vidět opravdu všechen obsah?
-
obtížné A/B testování
Jakou variantu si vybrat?
Na tuto otázku vám jednoznačnou odpověď nedáme. Ani sám Google ve svých doporučeních není striktní. Přiklání se spíše k responzivnímu webu, má tam však stejně jako my své ale.
Pokud chcete vytvářet zcela nový web, doporučovali bychom tvorbu responzivního designu. V přípravné fázi budete mít možnost postupovat dle metody Mobile first a web celkově odlehčit a zjednodušit. Pro ty, co nechtějí investovat do redesignu, doporučujeme volit mobilní web. Vyjde levněji a doba realizace bude také kratší. Konečné rozhodnutí by však mělo vzejít z vaší představy, co od mobilního/responzivního webu očekáváte. Do hry vstupuje návštěvnost z mobilních zařízení, pozitivní/negativní vliv na SEO a náklady.
Pospěšte si
Kromě výše uvedeného bychom také měli zmínit, že Google plánuje weby, které nebudou optimalizovány na mobilní zařízení v mobilním vyhledávání (nikoliv na desktopu) znevýhodňovat. Aktualizace algoritmu ovliňujícího výsledky mobilního hledání se plánuje na 21.4.2015.
Má to cenu řešit?
Odpověď se může zdát naprosto jednoznačná - internetoví uživatelé stále častěji sahají po mobilních telefonech či tabletech a upozaďují používání stolního počítače. Tento trend je silně patrný v zahraničí , ukazují to i české studie – viz tisková zpráva od SPIR Polovina všech uživatelů navštěvuje internet z mobilních zařízení .
Aby ale byla odpověď úplná, musíme podotknout, že web vhodný pro mobilní zařízení bude mít pro každého podnikatele jinou prioritu. Proč? Nelze totiž s jistotou říct, zdali má smysl do úprav webu investovat, dokud nezjistíte, zdali máte z mobilních zařízení alespoň nějakou návštěvnost. Pokud nemáte, dobře svoji investici zvažte, zvláště pokud vzhledem ke svým příjmům počítáte doslova každou korunu. Relevantní data pro správné rozhodnutí vám poskytne Google Analytics, které umí zobrazit počet přístupů z mobilů, tabletů a PC.
Rozhodnete-li se pro mobilní, či responzivní web, neváhejte se na nás obrátit - rádi vám pomůžeme s rozhodnutím i samotnou realizací. Kontaktujte naše obchodní oddělení, které vám nezávazně zpracuje návrh řešení přístupnosti mobilních zařízeních pro váš projekt.