Znamená to, že se Seznam rozhodl nezištně podpořit přes šest set tisíc dosud registrovaných firem? To vůbec ne. Ale popořádku.
Jsem návštěvník
Vyhledávač i katalog
Nové Firmy.cz nabízejí v prvé řadě možnost vyhledávání, kterou upřesníte nejen zmíněnou lokalitou a klíčovými slovy (my zvolíme obligátní slovo „restaurace“), ale dále zvolíme z nabízených filtrů – má restaurace právě otevřeno? Probíhá nějaká akce? Má restaurace WiFi? Koutek pro děti? Každá kategorie podnikání má pro inzerenta předem nastavené parametry, pomocí kterých může vyniknout nad ostatními. Náročný zákazník tak může dát přednost například nekuřácké restauraci s dětským koutem, WiFi a možností platit při odchodu kartou. Nadto si vybere z přiložených fotografií provozovny.
Pokud dáváte přednost prohlížení katalogu, máte možnost v přehledném menu vybrat záložku Katalog a vyhledat patřičnou kategorii . Velice pomůže našeptávač, který podle prvních několika písmen nabídne kategorii, kterou pravděpodobně hledáte.
Zbývající záložka Oblíbené je vyhrazena přihlášeným uživatelům a dovoluje maximální personifikaci výsledků. Přihlášení na existující účet ve službě je pak podmínkou dalších uživatelsky přívětivých funkcí, jako je například možnost ohodnotit firmu recenzí viditelnou přímo v jejím profilu.
Jsem firma
Další řádka nejrůznějších změn ovšem čeká v katalogu na inzerující firmu. Zatímco samotný zápis, který je proti dřívější bezplatné variantě bohatší o různé další funkce, je opravdu zdarma, zobrazování Vaší firmy ve výsledcích hledání a v kategoriích katalogu je nyní podmíněno dostatečnou nabídkou, pro kterou se vžilo anglické slovíčko Bidding. Jaké firmy se hledajícímu návštěvníkovi pro danou lokalitu zobrazí, záleží zejména na tom, kolik za své zobrazení nabídnou denně peněz.
Na vstupní stránce do firemního profilu nyní uvidíte přehledné menu s množstvím dosud nepoužívaných funkcí. Zejména se jedná o spravování kampaně, tedy rozvržení investic na propagaci, možnosti vyvěsit na svůj profil akční leták, ale i nahlédnout do zevrubných statistik.
Bidding a princip Second Price
A nyní k samotné otázce peněz, která bude určitě pro řadu firem tématem číslo jedna. I nadále je možné udržovat svůj zápis v katalogu zdarma a dosáhnout i propojení zápisu s portálem Mapy.cz. V katalogu i v Mapách ale bezplatné prezentace odsunou do pozadí firmy, které u svého profilu nastaví placenou kampaň, přičemž Firmy.cz vyžadují nabídku minimálně 10 Kč denně. Placené profily se budou řadit v kategoriích i ve výsledcích vyhledávání od shora, na mapě budou vyznačeny výraznější značkou.
O tom, kolika lidem se Váš profil ukáže, rozhodujete pomocí ovládacího prvku, který samotná firma Seznam obzvlášť miluje. Jedná se o posuvník, kde směrem doprava zvyšujete nabídku ve své kampani a při tom sledujete předpokládané pozice ve městě, okrese a kraji na tento a další den. Potáhnutím posuvníku si tak sami nastavíte, jakou maximální částku Vám za den Firmy odečtou z účtu na Peněžence. Proč maximální?
Bidding je založen na vzájemném porovnávání konkurenčních nabídek. K přeskočení nabídky další firmy totiž potřebujete přesně tolik, kolik pro daný den nabídla další firma, plus jednu korunu. Bez ohledu na maximální limit, který si nastavíte posuvníkem, tak zaplatíte jen o korunu více, než byla pro danou lokalitu a kategorii druhá nejvyšší nabídka.
Vyzkoušejte si nové firmy již před 1. 4. 2014
Seznam nabízí beta verzi katalogu firmám i návštěvníkům k vyzkoušení na adrese http://beta.firmy.cz . Beta verze je založena na aktuální databázi Firmy.cz a umožňuje tak zejména firmám, aby si modernější verzi prezentace nastavily v předstihu a vyzkoušely si nové funkce. Placené funkce, tedy bidding, se hradí z účtu na Peněžence, kterou jsme si v minulosti zvykli používat pro všechny placené služby Seznamu. V Peněžence také v den spuštění ostré verze nových Firem najdete případnou refundaci předplaceného katalogového zápisu, pokud jste si rozšíření koupili na dobu delší, než do prvního dubna.
Bude to apríl?
Od prvního dubna tedy nové Firmy.cz budou holou realitou a širokou paletu novinek zavedou do ostrého provozu. Firmy, které si do té doby nenajdou čas na nastavení svého profilu, tak čeká možná i boj s časem a ztracené obchodní příležitosti. Pokud dnes v testovací verzi najdete nějakou kosmetickou závadu, a ony tam skutečně jsou, dá se předpokládat, že množství reakcí a požadavků, které týmu Firmy.cz denně chodí z uživatelského testování, tyto malé nedostatky pomůže upravit.
Co to ale znamená pro marketing firem? Zejména sledovat a plánovat pravidelně svoji útratu v profilu Firmy.cz, pokud chcete, aby Vám katalog vydělával, nabízené částky nebyly příliš malé nebo vysoké a Vaše zobrazení odpovídalo požadovanému regionu. Nadto Vás čeká práce s akčními letáky a bedlivé plánování podle silných a slabých sezón v roce. Že je toho celkem dost? Inu proto máte svého marketingového poradce. Nebo ho ještě nemáte?