Pokud si chcete udržet stávající zákazníky a prodat jim další zboží nebo služby, musíte s nimi pravidelně komunikovat. Jak to v praxi udělat? Překvapivě snadno. Email marketing patří k nejlevnějším a nejúčinnějším metodám podpory prodeje.
Důvěra a její budování je v obchodování důležitá stejně jako v minulosti, nebo možná ještě více, než kdy před tím. Důvěra se dobře zpeněží, ale poměrně draze buduje. Zákazníci, kteří u Vás již v minulosti nakoupili a byli spokojeni, k Vám získali důvěru. Neztraťte tyto lukrativní kontakty a využijte je pro další obchodování! Ideálním prostředkem pravidelného obnovování kontaktu a důvěry je email marketing. Z různých studií vyplynulo, že získání nového zákazníka je 5 až 10 krát nákladnější, než udržení toho stávajícího. Nezapomeňte této výhody pravidelně využívat a nabízejte stávajícím zákazníkům další zboží nebo služby.
Email marketing krok za krokem
1. Databáze kontaktů
Základním pilířem email marketingu je dobře vybudovaná databáze emailových adres. Pro obchodníka má seznam kontaktů cenu zlata – proto s jeho aktivním budováním začněte co nejdříve. Mezi nejlepší kontakty přirozeně patří zákazníci, kteří již u Vás nakoupili a byli spokojeni, právě těm můžete nabídnout další služby nebo produkty. Velice zarážející bylo zjištění, že někteří provozovatelé e-shopů si neuvědomují tento potenciál a se stávajícími klienty nepracují nebo pracují velice omezeně. Pokud chcete být ve svém obchodování úspěšní, oslovení stávajících zákazníků je za všech podmínek krokem číslo jedna.
2. Reklamní sdělení a jeho vzhled
Pokud již máme svoji databázi emailových adres, je třeba vytvořit zprávu, kterou vybraným lidem zašleme. Na prvním místě je třeba rozhodnout, co bude reklamní zpráva (často nazývaná jako newsletter) obsahovat. Možnosti jsou tyto:
- upozornění na nové produkty a novinky
- připravované akce
- výprodeje a speciální slevy
- limitované bonusové a slevové kupony pro další nákup
Hlavním cílem newsletteru je přirozeně nalákání zákazníka k návštěvě stránek, e-shopu, nebo přímo k uskutečnění prodeje. Neméně důležité je ale také pravidelné udržování povědomí o Vaší značce, o Vašem obchodu, a udržování dříve získané důvěry.
Dalším důležitým faktorem je vzhled emailové zprávy, který často rozhodne o tom, zda bude email vůbec přečten. Newsletter musí být vizuálně zajímavý, ale zároveň dostatečně přehledný. Proto je v dnešní době standardem, že je newsletter graficky zpracován do předem připravené šablony. V záhlaví newsletteru se většinou nachází Vaše logo a název firmy, aby nebylo pochyb, kdo lákavou nabídku posílá, a také kvůli pravidelné propagaci. V horní části pod hlavičkou je pak umístěno nejdůležitější sdělení.
Předmět zprávy se často tvoří na závěr, ale zákazník si ho čte hned na začátku, je tedy klíčovým prvkem každého newsletteru. V několika slovech tak máte šanci buď získat jeho pozornost, nebo zhatit celou svoji snahu
3. Rozeslání a vyhodnocení efektu
Pokud již máme představu o Vašem reklamním sdělení, které rozešleme pomocí emailu, musíme ještě vybrat vhodný nástroj – software, pomocí kterého zprávy rozešleme. V dnešní době je spousta nástrojů, které můžeme používat pro rozesílání malého, středního a velkého počtu emailových zpráv. Jednoduše si do emailového systému vložíte databázi kontaktů, vytvoříte newsletter a zprávu hromadně odešlete na všechny emailové adresy z Vaší databáze. V těchto systémech je obvykle možné využívat i předpřipravených šablon, do kterých si pouze doplníte vlastní informace. Pokud však chceme mít šablonu vytvořenou přímo na míru, je nejvhodnější využít služby individuální šablony.
Některé systémy také umožňují automatizovaný import kontaktů z Vaší databáze v e-shopu nebo stránkách a zaručí tak použití neustále aktuální databázi emailových kontaktů. Systémy jako je například www.centralnews.cz umožňují zobrazovat také pokročilé statistiky o rozeslaných, doručených, přečtených nebo nepřečtených emailech. Budete tak mít přehled o efektivnosti Vaši emailové kampaně. Pokud využíváte i další analytické nástroje jako Google Analytics a vše se správně nastaví, můžete i zde vidět efekt emailové kampaně a vyhodnotit si tak přímé konverze – objednávky.
Pokud jste tyto informace správně vyhodnotili jako něco, bez čeho se neobejdete, kontaktujte bez prodlení svého konzultanta, nebo obchodního zástupce.
Rádi Vám poradíme.