V únoru se v Bratislavě konal 2. ročník největší středoevropské konference věnované optimalizaci pro vyhledávače. Na místě jsme pro vás posbírali spoustu tipů použitelných pro zviditelnění e-shopů ve výsledcích vyhledávání Google či Seznamu. Na 5 nejzajímavějších z nich si posvítíme v textu níže:
1. Chystejte si stránky produktů a kategorií dopředu, klidně i 6 měsíců
Hned dva speakeři (Pavel Ungr a Mikuláš Prokop) upozornili na vcelku jednoduchou, ale mocnou věc. Google upřednostňuje obsah, který se do jeho indexu dostane jako první. S přidáváním nových produktů, značek a kategorií produktů tak nemá smysl čekat na moment, kdy je skutečně můžete prodat. Dostaňte je do e-shopu co nejdříve a získejte tak výhodu nad opozdilci. Být první u produktů, které ještě nejsou v nabídce, se skvěle daří třeba největšímu českému e-shopu s elektronikou:
Bonusový tip: Dostat se na stránku se zbožím, které nejde koupit, není z uživatelského hlediska nic příjemného. Pokud to váš e-shop umožňuje, zamezte přístupu na kategorie očekávaných produktů skrz menu e-shopu.
2. Pište dobře strukturované a čitelné texty
V dobách webového pravěku se texty na e-shopech dělily na texty pro uživatele a „SEO texty“ pro roboty vyhledávačů. Dnes je situace diametrálně odlišná. Google už v roce 2020 dokáže velmi zdatně posoudit text stránky z obsahového (například díky algoritmu BERT nebo Hummingbird), formálního i strukturálního hlediska. Psaní pro lidi = psaní pro Google. Pracujete na popiscích produktů nebo jejich kategorií? Marieke van de Rakt z Yoast SEO doporučuje používat:
- jasné odstavce, ve kterých je hlavní myšlenka hned v první větě,
- krátké věty, nebo alespoň střídejte dlouhé s krátkými,
- spojující výrazy, které dodají do textů logickou návaznost; například: díky tomu, a proto, nejdříve, poté, závěrem, na rozdíl od apod.
Výsledné texty pak můžete posunout k dokonalosti využitím principů obsahového UX. Doplňte do nich:
- kotvy a interní odkazy pro snadnější orientaci a navigaci v textu,
- videa, obrázky, ikony či tabulky díky kterým dokreslíte obsah a ušetříte nadbytečný počet slov.
A taky zvýrazněte to opravdu důležité.
Příklad textu před a po zamyšlení se nad čitelností a obsahovým UX:
3. Vyměňujte odkazy, pořád to skvěle funguje
Bez zpětných odkazů se viditelnost ve vyhledávačích získává těžko, zvláště u nových e-shopů. Jedna z nejstarších a nejjednodušších technik je podle linkbuildera Zdeňka Dvořáka zároveň jednou z nejlepších: výměna odkazů. Aby vám výměna přinesla vyšší hodnocení v očích vyhledávačů, nesmí jít o výměnu mezi 2 weby. Mnoho provozovatelů e-shopů má množství dalších webových projektů, ze kterých mohou odkazovat výměnou za odkazy na svůj e-shop. Pokud ne, mohou posloužit sociální sítě nebo newsletter. Zdeněk doporučuje:
- křížové výměny odkazů (můj web -> partnerův web, partnerův web -> můj e-shop)
- odkazy výměnou za promo na mém Facebooku (můj profil -> partnerův web, partnerův web -> můj e-shop)
- odkazy výměnou za promo v mém newsletteru (můj newsletter -> partnerův web, partnerův web -> můj e-shop)
Bonusový tip: Pokud chcete proces získávání zpětných odkazů urychlit, nabídněte za 1 odkaz na vás rovnou 2 ze zmíněných protislužeb. Další tipy pro zisk odkazů pro e-shopy zjistíte v našem článku SEO svépomocí II. – off-page faktory & linkbuilding.
4. Vyzkoušejte emojis v meta popiscích a titulcích
Pokud už se vaše produkty a jejich kategorie těší slušných pozic na Google (cca od 7. pozice výše), vyplatí se mezi konkurenčními výsledky odlišit. Pavel Ungr doporučuje využít strukturovaných dat (hvězdičky hodnocení, cena a skladovost) a emojis. Přidání grafického prvku do titulku a meta popisku mu zde přineslo 10% nárůst prokliků na web:
U méně nápaditých grafických prvků, jako třeba ✅, pak dle Pavla můžete očekávat růst prokliků o cca 5 %. Potenciální zlepšení však ve výsledku závisí na mnoha faktorech. Například na tom, kolik z ostatních webů ve výsledcích vyhledávání emojis také využívá. Doporučuji tak s pomocí Google Search Console testovat, co bude fungovat přímo na vašem e-shopu. Dobrým zdrojem pro inspiraci je emojipedia.org.
Bonusový tip: Další tipy pro tvorbu atraktivních meta dat naleznete v článku SEO svépomocí I. – on-page faktory.
5. Investujte i do tvorby nekomerčního obsahu
Drtivá většina odpovědí na vyhledávací dotazy na Google je personalizovaná. Každý z nás tak na základě historie procházení Google získává trochu jiné výsledky. Toho může dle Mihaie Vinatoru bystrý e-shop využít ve svůj prospěch. Jak?
Vezměme si jako příklad e-shop, který prodává zahradní rukavice. Součástí e-shopu je však i blog zabývající se zahrádkařením. Zákazníci kupující zahradní rukavice během roku vyhledávají desítky různých dotazů, které nejsou přímo transakčního charakteru: jak sázet brambory, jak hluboko sázet česnek, jak hnojit rajčata apod. Díky blogu tak během sezóny mnohokrát navštíví e-shop. Práce na článcích se pak zúročí v momentě, kdy uživatelé začnou řešit nákup nových pracovních rukavic. Na základě personalizace bude náš e-shop oproti konkurenčním zvýhodněn ve výsledcích vyhledávání.
To je pro dnešek vše, hurá do práce! Pokud budete tápat se zavedením tipů do praxe, ozvěte se na mail kuchovsky@itstudio.cz. Rád pomohu!
A pokud jste se toho ještě dneska nedozvěděli dost, pokračujte na tipy pro e-shopy z konference SEO4Life. Zjistíte například, jak neprodělat kalhoty při migraci nebo redesignu e-shopu.
P.S. Pro e-shopaře, kteří sami do SEO fušují, mohu akci doporučit. Jak taková SEO konference vypadá skvěle ilustruje oficiální "after movie" video: