Pojem „reklama na dezinformačních webech“ se jednou za čas mihne e-commerce. Někdo se nad ním pozastaví víc, někdo méně, často se ale setkáváme s názorem, že reklamu na pochybných webech přece nikdo nemůže mít omylem. V dnešním článku se podíváme, jak dezinformační weby vydělávají na reklamě a jak si můžete pohlídat vlastní reklamní kampaně a jejich umístění.
Lži, konspirace a manipulace
Možná je nadpis příliš ostrý, ale docela jednoduše vystihuje podstatu takzvaných dezinformačních a konspiračních webů. Vesměs jde o weby, které šíří falešné, lživé a poplašné zprávy, konspirační teorie a jejich účelem je manipulace a zkreslování reálného dění. Velmi často za účelem politické manipulace. Často platí, že na takových webech najdete články předkládající „fakta“, která ovšem nejsou ověřená.
Dle seznamu Hospodářských novin z roku 2018 patří mezi největší dezinformační weby u nás například ParlamentníListy.cz, AC24.cz, EUrabia.cz a mnoho dalších. Více o dezinformačních a konspiračních webech, včetně informací o jejich vlastnících, se dočtete například na Wikipedii, kde najdete také odkazy na další relevantní články.
Jak se dostane reklama na pochybný web?
Možná vás napadne, že na takové weby byste si reklamu nedali. Weby jsou ale často zařazené v reklamních prostorech poskytovatelů, jako je například reklamní síť Google Adsense a dalších. Ve zkratce weby nabízí svůj reklamní prostor reklamní službě a ta jej využívá pro zobrazení reklamy platících inzerentů. Snadno se tak může stát, že pod lživým článek se objeví vaše reklama vyvolaná shodným klíčovým slovem. A právě poskytnutí reklamního prostoru slušně živí desinformační weby. Dle průzkumu Nadace OSF tvoří příjmy z reklamy na těchto webech až desítky milionů korun ročně.
Pozitivní výjimkou je český Seznam, který ve své službě Sklik umožňuje klientům pro zobrazování reklam vyloučit weby své partnerské sítě, které jsou známé jako konspirační nebo dezinformační.
Zvolte si, kde vaše reklama bude
Není v možnostech většiny inzerentů, aby přestali využívat významné reklamní služby a jejich obsahové sítě. A ani to není žádoucí. Existuje ale poměrně jednoduchá cesta, jak se zobrazování reklamy na pochybných webech a jejich nepřímému financování vyhnout. Na internetu je dostupných mnoho seznamů těchto zdrojů. Stačí tedy, když si takový seznam stáhnete, nahrajete například do svého účtu Google Ads nebo podobných reklamních systémů a weby ze seznamu vyloučíte pro zobrazování reklam. My doporučujme poměrně obsáhlý seznam slovenské iniciativy Konšpirátori.sk, se kterým už několik let v reklamních účtech našich klientů i našich vlastních pracujeme.
Co na to česká e-commerce?
Na českých internetech postupně vzniká několik iniciativ, které se dezinformačními weby zabývají, upozorňují na nekalá média a zavádějící články nebo přímo hoaxy (lživé poplašné zprávy). Jednotlivé články analyzují a informace uvádí na pravou míru. Mezi známější patří například weby Hlídacípes.org, Manipulátoři.cz nebo Demagog.cz, který se zaměřuje na konkrétní výroky politiků a ověřuje jejich pravdivost.
Orientací v kvalitě a nezaujatosti internetových médií se zabývá také Nadační fond nezávislé žurnalistiky anebo poměrně nový projekt Nelež, který pomáhá značkám se směřováním reklamy mimo pochybné weby.
I díky činnosti projektu Nelež se velké značky veřejně chlubí tím, že se reklamě na dezinformačních webech vyhýbají a zaujímají postoj „bojovníků“ proti šíření nekvalitních, manipulačních a lživých informací.
Podpora dezinformačních webů nezapadá ani do naší strategie, s vylučujícími seznamy pracujeme v IT STUDIO už několik let a řadíme se tak k aktivním podporovatelům čistých informací. Rádi pomůžeme s reklamou i kontrolou inzertních webů i vám.