Tipy pro e-shopy z online konference SEO4LIFE

13. 4. 2020
Martin Kuchovský
Vedoucí marketingu, SEO specialista
10 min
Tipy pro e-shopy z online koference SEO4Life

Že je letos s marketingovými konferencemi utrum? Kdepak. Jen se přesunuly on-line. Začátkem dubna ukončila období konferenčního sucha akce SEO4Life pořádaná českým data miningovým nástrojem Marketing Miner. Během prezentací všech 8 řečníků zazněla spousta čerstvých a užitečných informací o chování vyhledávače Google. Několik z nich se přímo dotýkalo oblastí, ve kterých naši partneři, provozovatelé e-shopů, v posledním roce velmi často tápali. Vypíchli jsme proto z prezentací speakerů hlavní myšlenky, které by vám neměly uniknout:


Dozvíte se:

  1. Jak neprodělat kalhoty při migraci e-shopu
  2. Proč byste měli vědět, co je to javascript
  3. Proč pomáhat Google pohřbít vaši návštěvnost
  4. O budoucnosti konferenčního businessu

1. Jak neprodělat kalhoty při migraci e-shopu

Migrace, tedy převod celého e-shopu na jinou doménu či subdoménu končí často velkým mrzením (= propadem pozic a neplacené návštěvnosti z vyhledávačů). Proč? Pokud není odborně vedená, dochází během migrace ke zpřetrhání vazeb mezi původními podstránkami (produkty, kategoriemi zboží, články apod.). Aleyda Solis ve své prezentaci přirovnala migraci webů ke stěhování do nového domu. Když na krabice s věcmi dopředu nenapíšete, co v nich je, po stěhování na to zaručeně doplatíte. Třeba tak, že nebudete moct najít toaletní papír ve chvíli, kdy bude opravdu potřeba.

SEO specialistka Aleyda Solis přirovnává migraci na webu ke stěhování do nového domu.

Aleyda Solis vysvětluje online publiku SEO4Life jak správně migrovat weby na příkladu se stěhováním. Když na krabice s věcmi dopředu nenapíšete, co v nich je, po stěhování na to zaručeně doplatíte. Zdroj: vlastní + aleydasolis.com.


Co podle Aleydy  znamená v SEO světě ono „popsání krabic“?

  1. Před spuštěním projdete původní e-shop pomocí “crawlera”, který simuluje chování robota Google. Získáte tak souhrn všech původních URL adres a obsahu (texty, obrázky, nadpisy, metadata).

  2. Získaná data doplňte o počty zpětných odkazů, které na původní URL vedou a o pozice klíčových slov, na které se umisťují ve vyhledávačích.

  3. Před samotnou migrací pak porovnejte starý web s novým a překontrolujete, že jste nepřišli o žádný důležitý obsah či podstránky.

Aleyda Solis ukazuje, jaká data si máte sesbírat k původním URL adresám před migrací.

Aleyda Solis radí, jaká data si máte při migraci webů sesbírat k původním URL adresám. Zdroj: vlastní + aleydasolis.com.


Popisování krabic je z našich zkušeností klíčové nejen při migracích ale i při redesignu e-shopů nebo přechodu na jiné e-shopové řešení. Obojí bývá často doprovázeno změnou obsahu (texty, popisky, metadata, nadpisy) či designu (přechod na responzivní design). Tento koktejl změn je pak pro roboty Google a dalších vyhledávačů matoucí a hodnocení stránek jde strmě dolů, stejně jako při odfláknuté migraci.

2. Proč byste měli vědět, co je to javascript

Autorem další přednášky, která ťala přímo do živého, byl Martin Splitt přímo z Google. Martin varoval před nepromyšleným využíváním javascriptu při stavění webů. Javascript je programovací jazyk využívaný při vývoji většiny webů na světě. Málokterý vývojář však při jeho použití bere v potaz vyhledávače.

Martin Splitt vysvětluje publiku SEO4Life různé strategie pro práci s javascriptem na webech a e-shopech.

Martin Splitt vysvětluje publiku SEO4Life různé strategie pro práci s javascriptem na webech a e-shopech. Zdroj: vlastní + Google Webmasters.


V čem je problém? Javascript se dá pro tvorbu webového obsahu použít jak na straně serveru (kód se spouští a vyhodnocuje ještě před tím, než dorazí do prohlížeče vašeho zákazníka na e-shopu - server-side rendering), tak na straně prohlížeče (kód se spouští a vyhodnocuje až v zákazníkově prohlížeči - client-side rendering). Druhý jmenovaný způsob využití je zabiják SEO. Dle Martina zabraňuje vyhledávačům, aby pochopili obsah vašeho e-shopu. Proč? Vysvětlíme:

  • Většina robotů vyhledávačů (včetně českého Seznamu) javascript spustit neumí. Na e-shopu tak neuvidí všechen obsah (texty, obrázky), pokud vůbec nějaký. Vaši dokonale optimalizovanou kategorii produktů pak budou vyhledávače hodnotit na základě neúplně načtené stránky.
  • Nejdále je v práci s javascriptem Google. Dokáže jej spustit a správně interpretovat obsah, který je javascriptem do stránek doplněn. To vše však neudělá z kapacitních důvodů ihned. U rozsáhlého e-shopu může “rendering” obsahu trvat i týdny. Pokud často optimalizujete obsah a rozšiřujete sortiment, máte zaděláno na problémy.

3. Proč pomáhat Google pohřbít vaši návštěvnost

Hned několik speakerů (Cindy Krum, Kevin Indig, Jono Alderson) se svými tématy dotklo myšlenky, že se Google postupně transformuje z vyhledávače na „odpovídače“. Místo soupisu nejlepších odpovědí na vyhledávací dotaz se čím dál častěji dočkáte přímé odpovědi bez nutnosti prokliknout se na nějaký web. Na tento trend v posledních 2 letech upozornila spousta SEO specialistů, nejhlasitěji pak Rand Fishkin, jehož graf se dostal i do prezentace Jono Aldersona:

Jono Alderson z Yoast.com vysvětluje, jak a proč se z Google stává „odpovídač“.

Jono Alderson vysvětluje, jak a proč se z Google stává „odpovídač“. V druhém čtvrtletí roku 2019 skončil téměř každý druhý vyhledávací dotaz na Google bez prokliku na jakýkoliv web. A bude hůře. Zdroj: vlastní + sparktoro.com


Výsledky vyhledávání Google jsou zkrátka čím dál bohatší, informačně i vizuálně. Nad klasickými odkazy na weby se čím dál častěji tyčí vybrané úryvky („featured snippets“) a strukturované úryvky („rich snippets“). Obojí dělá návštěvu jakéhokoliv webu zbytečnou, přestože Google není primárním zdrojem těchto informací:

Ukázky vybraných úryvků („featured snippets“) a strukturovaných úryvků („rich snippets“) na Google.

Ukázky vybraných úryvků („featured snippets“ - vlevo) a strukturovaných úryvků („rich snippets“ - vpravo) na Google. Zdroj: vlastní + google.com.


Této transformaci kromě mílových pokroků v oblasti strojového učení pomáhají i sami provozovatelé webů. Jak? Nasazováním velkého množství strukturovaných dat. Strukturovaná data jsou na venek neviditelné vysvětlivky uvnitř kódu, kterými pomáháte Google interpretovat informace na e-shopu.

Měli byste jako majitel webu poskytovat Google data, která vedou k postupnému vytlačování prokliků? Podle Jono Aldersona ano. A my s ním souhlasíme. I když to neuděláte vy, vaši konkurenti ano. K nižší návštěvnosti z neplaceného vyhledávání si tak připíšete navíc ještě nižší objemy tržeb a oslabení viditelnosti vaší značky. V dlouhodobém horizontu, kde budou všechny weby vyladěné,rychlé a optimalizované, pak na ničem jiném než na síle značky záležet nebude. Házením klacků pod nohy Google je tak hážete i pod své vlastní. Podporujte aktivně schopnost Google pochopit váš obsah.

4. Závěrem o akci a budoucnosti konferenčního businessu

Konference SEO4Life ukázala směr, kterým se v příštím roce vydá velké množství klasických offline akcí. Živý stream SEO4Life sledovalo přes platformu Twitch 1989 diváků. Za takový počet účastníků by se nemusely stydět ani ty největší marketingové konference v Evropě. Utrpěla online prostředím kvalita konference? Vůbec. Byl jsem velmi mile překvapen, jak věrně je stream jako médium schopný replikovat atmosféru offline akce. Nechybí moderátoři, dotazy z publika a díky aktivnímu chatu ani plodná diskuze o přestávkách mezi jednotlivými řečníky. Za mě velký palec nahoru a doufám, že nějaký online formát si místo zrušení zvolí i další marketingové konference v tomto roce.

To je pro dnešek vše. Doufáme, že vám naše tipy pomohou nedělat drahé chyby ve spojení s migracemi, redesignem a výběrem špatného e-shopového řešení (závislého na javascriptu). Doporučujeme také nezaspat dobu a konečně na web nasadit alespoň základní strukturovaná data. Další SEO tipy týkající se e-shopů naleznete třeba v článku 5 tipů pro e-shopy ze SEO zraz 2020.

Nemáte čas brouzdat internetem?