Pokud jste se někdy více ponořili do zákaznické analytiky, jistě jste si všimli, že velká část zákazníků nakoupí pouze jednou. Spočítáme-li si kolik stojí získání jednoho zákazníka v nákladech na reklamu a práci marketingového pracovníka, zjistíme, že je to špatně. Cílem úspěšného e-shopu by mělo být přesvědčit zákazníka, že váš e-shop je ten pravý a že již nemusí hledat a má vždy využívat vás.
Pracujte se zákazníky, co dříve nakupovali
Ale o tom zas někdy jindy. Dnes se chceme věnovat tomu, jak aktivovat zákazníky, kteří u vás dříve nakupovali. Může jít například o skupinu zákazníků, kteří nakoupili naposled před rokem a déle. Podíváte-li se na data ze svého e-shopu, zjistíte, že tato skupina je poměrně velká. A proč ji tedy zdarma neoslovit, když na ni máte kontakt? Není nic jednoduššího, než si takovéto zákazníky vyfiltrovat a poslat jim speciální newsletter. Ten však nezasáhne všechny. Vezmeme-li potaz, že newslettery odesíláte pravidelně, dojdeme k závěru, že je tito zákazníci e-maily ignorují. Jinak by je zaujala nějaká akční nabídka z newsletteru a stali se pravidelnými nakupujícími.
Účinné oslovení pomocí SMS
Jak tedy tuto skupinu efektivně oslovit? Vyzkoušet můžete SMS marketing. Je to nový kanál, který mnozí z vás ještě nevyužívají. Proč to tedy nezkusit? Na zákazníky přece telefon máte!
Obrázek: Úspěšnost SMS kampaní: vysoký poměr doručení reálně odpovídá i počtu přečtených SMS
Jak postupovat?
-
Bonus pro zákazníky – chcete-li, aby SMS marketing fungoval, dejte zákazníkovi nějakou výhodu, která ho přiměje se vrátit do e-shopu. Typicky to může být kupon na dopravu zdarma, na slevu či dárek k nákupu zdarma.
-
Vymyslete scénář – v informačním systému si najděte dostatečně velkou skupinu a vytvořte si scénář, v jakých případech a proč budete zákazníky oslovovat. U našeho klienta jsme začali aktivně oslovovat zákazníky, co nenakoupili déle, než jeden rok.
-
Vyberte systém – zvolte nástroj, přes který budete rozesílku realizovat. Vzhledem k velkému množství odeslaných SMS doporučujeme použít sofistikovaný nástroj, který je schopen odeslat několik set SMS za minutu, například CentralNews. Pokud byste použili běžný telefon, mohli by se SMS odesílat několik hodin.
-
Zvolte čas odeslání – ideální čas rozesílky je ráno. Zákazníci jsou ochotni prohlížet nabídky, po příchodu z práce pak nakupují. Nedoporučujeme SMS rozesílat večer – vám by se také nelíbilo, kdyby vám přišla reklamní SMS v devět večer.
-
Napište text – copywriting je důležitý! Zkuste stručně a jasně do SMS sdělit vše potřebné. Nezapomínejte na brand vašeho e-shopu, platnost nabídky či zmínku o možnosti odhlášení. Na ukázku uvádíme text jedné reklamní SMS:
"Bezvavlasy.cz: 5% sleva jako dárek za váš dřívější nákup. Stačí zadat kod XYZAB ve třetím kroku košíku. Platnost do 2.11.2015. http://www.bezvavlasy.cz"
-
Vyhodnocujte – jako u jiných marketingových kanálů sledujte návratnost. U SMS marketingu nemůžete sice měřit návštěvnost na web, ta bude padat v Google Analytics do Directu. Místo toho sledujte počet uskutečněných nákupů. Pokud v SMS použijete slevový kupon, zákazníci jej budou rádi používat a vy na základě toho poznáte, že objednávka pochází z SMS kampaně. Následně můžete úspěšnost vyhodnocovat přímo ve vašem e-shopu nebo prostřednictvím Google Analytics a rozšíření Enhanced Ecommerce.
Obrázek: Přehled Google Analytics Enhanced Ecommerce pro slevový kupon