S konečnou platností AdWords spustil změnu, která se podepíše na vnímání PPC reklamy a především tvorby PPC strategie a rozložení rozpočtů. Nejde ale o žádnou katastrofu, jak se píše na řadě blogů, ale pouze o „překopání“ dosavadní tvorby PPC reklamy v AdWords s omezenými rozpočty.
Jakou změnu to na nás Google přichystal
Google vypnul zobrazování reklam v pravém sloupci, které se doposud zobrazovalo vedle výsledků vyhledávání. Nově tam tak místo 7 pozic s reklamami najdete maximálně Google nákupy (PLA), nebo krásně bílý prostor.
Místo 3 pozic nad přirozenými výsledky vyhledávání jsou nyní 4 reklamy a zbytek jich najdete až ve spodní části stránky s vyhledáváním (SERP).
Zobrazení AdWords reklamy dříve
Zobrazení AdWords reklamy nyní
Co to znamená pro inzerenty
Inzerenti tak prakticky bojují o 4 atraktivní pozice, které jsou nad přirozenými výsledky vyhledávání. Díky tomu je nezbytné přistoupit ke kampaním z jiného úhlu pohledu. A to z pohledu long tail výrazů. Omezené rozpočty totiž znamenají velmi nízkou konkurenceschopnost na obecné fráze – na ty se budou zobrazovat firmy s opravdu velkými rozpočty a ostatní „ostrouhají“. Otevírá se tak příležitost hledat nové, doposud nepoužívané fráze, které nejsou tak drahé a necílí na ně tak velké množství firem.
Zdroj:Searchengineland.com
Proč změna nemusí znamenat zdražení
Jedním z klíčových faktorů, který ovlivňuje konečnou cenu za proklik je CTR reklamy. Tedy podíl zobrazení ku proklikům. Čím lepší CTR máte, tím, menší množství finančních prostředků vynaložíte na obsazení kýžené pozice. Dalším důležitým faktorem je relevance vašich stránek s ohledem na hledanou frázi.
V obou případech (CTR i relevance) je praxe taková, že oba ukazatele jsou často lepší i zmiňovaných longtail výrazů. Proč?
V chvíli kdy někomu, kdo hledá „boty Adidas na běhání“ zobrazíte obecnou reklamu na „Sportovní boty“, pravděpodobnost, že klikne je výrazně nižší, než když mu zobrazíte reklamu „Loňské modely bot Adidas na běhání se slevou 20 %“ a odkážete ho nikoliv do kategorie běžeckých bot, ale přímo do zlevněných modelů bot na běhání od značky Adidas. Díky tomu je stránka více relevantní vůči dotazu uživatele a uživatel tak na reklamu klikne s vyšší pravděpodobností – tím se zvyšuje CTR reklamy a dochází tak ke snížení ceny za proklik.
Kdo bude mít pravděpodobně problém
Na problém narazí pouze ti inzerenti, kteří chtějí s omezenými rozpočty cílit na obecné fráze, které jsou hodně konkurenční (cílí na ně mnoho firem). V takovém případě se kampaně nemohou vyplatit.
Změnou strategie či přesunutím finančních prostředků do Skliku a ponechání v AdWords například pouze remarketingu a Google nákupů (PLA) lze tuto situaci poměrně úspěšně řešit.
Nevíte si rady a zoufáte si z této změny? Nevadí! Rádi vám stávající kampaně zrevidujeme a navrhneme optimální přizpůsobení vašich reklam.