Představte si jednoduché a univerzální pravidlo, které vám pomůže zvýšit výkonnost online podnikání. Bez ohledu na to, co prodáváte, jak široký máte sortiment či jak dlouho jste na trhu. Krásná představa, že? Nejkrásnější na ní ale je, že je reálná! Takové kouzelné pravidlo opravdu existuje a my vás jej pomocí tohoto článku naučíme využívat.
V čem to kouzlo spočívá?
Onou jednoduchou pomůckou je tzv. Paretovo pravidlo, někdy také nazývané pravidlem 80/20. Jeho autorem je italský ekonom a sociolog Vilfredo Pareto. Na začátku 20. století s překvapením vypozoroval, že je 80 % veškerého bohatství jeho národa v rukou pouhých 20 % celkové populace. S postupem let se však ukázalo, že je tento „magický“ poměr aplikovatelný prakticky na jakoukoliv lidskou činnost! Správný výklad tedy zní:
„Pouhých 20 % vstupů generuje 80 % ze všech výstupů“ |
Platí tedy například:
- 80 % důsledků je výsledkem 20 % příčin
- 80 % výsledků je produktem 20 % z celkového pracovního času
- Pouze 20 % tohoto článku vytváří 80 % jeho hodnoty
Vy ale chcete vědět, co to znamená pro váš e-shop! Takže:
- 80 % zákazníků vám tvoří 20 % zisku
- 20 % zákazníků zároveň tvoří 80 % zisku
- 80 % výrobků tvoří 20 % z celkového obratu
- 20 % produktů vytváří 80 % vašeho obratu
- 80 % objednávek tvoří 20 % sortimentu
- 80 % vašeho sortimentu tvoří pouze 20 % objednávek
- A tak dále…
Ale jak to mám využít hned teď v praxi?!
Paretovo pravidlo se díky své univerzálnosti dá uplatnit ve všech sférách e-commerce. Při tvorbě struktury webu, při plánování a tvorbě marketingových kampaní ale klidně i při řízení zásob. Máme pro vás celkem pět tipů k využití rozdělených. Rozdělili jsme je podle toho, zda se týkají sortimentu či zákazníků.
Věnujte zvláštní pozornost 20 % sortimentu, které vám tvoří 80 % výdělku. Například takto:
- Nákupní proces pro tyto produkty/kategorie by měl být co nejjednodušší. Můžete například využít sekce „Nejoblíbenější položky“ a zobrazovat tak nejvýdělečnější produkty viditelně na hlavní stránce obchodu. Nejziskovější kategorie se pak vyplatí vyjmout ze struktury produktů a zajistit jejich okamžitou dostupnost přímo z titulní strany.
- Při naplňování obchodu obsahem (popisky produktů a kategorií, meta data) se soustřeďte právě na nejziskovější položky. Psaní poutavých textů k nalákání potenciálních zákazníků je fuška. Je tak zbytečné čekat, než je vytvoříte pro všechny vaše produkty. Ze začátku se stačí soustředit na oněch 20 % sortimentu, které jsou stěžení z hlediska výdělečnosti. Zbytek můžete doplnit za chodu a soustředit se tak na důležitější věci.
- Ujistěte se, že máte důležité položky neustále skladem.
Hýčkejte si 20 % zákazníků, kteří vám tvoří 80% výdělku. Například takto:
- Marketingové kampaně soustřeďte skupiny/typy lidí, které u vás tvoří největší obrat. Využít k tomu můžete kromě vlastních dat o prodejích i Google Analytics a jeho demografické segmentace. Samozřejmě se může vyplatit cílit na zákazníky, kteří nakupují sporadicky. Měli byste jim však věnovat jen (ano uhádli jste) cca 20 % z celkových zdrojů na kampaň.
- Texty pište tak, aby byly cílené primárně pro tyto zákazníky. Ano, obsah vašeho webu musí být vždy napsán spisovným a čtivým jazykem. Kromě toho se jej však vyplatí přizpůsobit stylu nejlukrativnější klientely. Google Analytics jsou i zde skvělou pomůckou.
Důležité upozornění na závěr! Paretovo pravidlo nesmíte nikdy považovat za nějaký pevně daný přírodní zákon. Výsledné poměry se v závislosti na vašem trhu a oblasti aplikace pravidla mohou měnit. Nejlepší je vnímat ho jako pomůcku, která vám při práci s e-shopem pomůže soustředit se na ty skutečně nejdůležitější činnosti.
Pokud si i po přečtení článku stále nevíte s využitím Paretova pravidla rady,ozvěte se na kuchovsky@itstudio.cz!