Poštovné a balné – magická částka, která často rozhoduje o tom, jestli zákazník uskuteční nákup, nebo se po zboží poohlédne jinde. Dá se odpustit, pokud je na zboží slušná marže, nebo pokud víme, co je upselling a umíme dobře počítat. Ať tak či tak, placení nákladů na dopravu nám komplikuje podnikání. Česká pošta a zaběhnuté kurýrní služby prostě mají svoje náklady a ty jsou dané. Nebo je snad ještě další možnost?
O takzvaných „Uloženkových systémech“ se dočtete v našem článku.
Co jsou to uloženkové systémy a jak fungují?
Česká pošta i kurýrní služby si u standardních balíků účtují ceny kolem 100 Kč a za dobírku dalších 30 Kč. To u drobných položek často vede k paradoxu – jednotlivě jsou na intenetu dražší, než v kamenné prodejně. Bývá zvykem, že zboží v nabídce e-shopů stojí o několik procent méně, ale pokud taková sleva na nákupu nedosahuje ani ceny poštovného, zákazník s větší možností výběru zamíří jinam.
Obrovskou konkurenční výhodu mají e-shopy s vlastní sítí odběrných míst – umožňují velké části svých zákazníků nakoupit za internetovou cenu a převzít zboží osobně, bez platby za poštovné. Tento luxus si ale dovolí pouze větší firmy.
Vstříc malým nebo menším e-shopům, které nemohou provozovat vlastní kamenné pobočky nebo odběrná místa, vychází firmy nabízející takzvaný uloženkový systém. Za fixní poplatek za balík nabízí e-shopům jako výdejní místa vlastní kamenné pobočky nebo franšízové prodejny na různých místech po celé republice. Pro e-shop se tak nabízí možnost výrazně si ulehčit práci a zvýšit konkurenceschopnost, zákazník potom ušetří několik desítek korun, pokud si zboží vyzvedne osobně. Dopravní síť uloženkových firem je omezena jen na velká města a nedotuje žádná ztrátová pracoviště v pohraničí, nebo armádu osobních doručovatelů. Tím může jít s cenou dopravy výrazně dolů a zavedené firmy, jako je Česká pošta, postavit na hlavní trase na vedlejší kolej.
Uloženka.cz
Služba v kostce: Cena za balík: 29 Kč, 16 Kč za dobírku (ceny s DPH) Maximální rozměry balíku: 15kg, 80 x 60 x 42 cm Pobočky: 6 vlastních poboček, Praha (2x), Brno, Ostrava, Hradec Králové, Bratislava Rychlost: do druhého dne na jakékoliv pobočce |
Služba Uloženka.cz je omezená na čtyři velká česká města a Bratislavu. Může se to zdát málo, ale vzhledem k počtu obyvatel, počtu internetových připojení a kupní síle to zdá se stačí.
Provozovatel e-shopu osobně doručí nebo zašle (poštou nebo kurýrní službou) zboží na jednu z poboček, které slouží jako podací i výdejní místo. K tomu online přidá dokument s informacemi potřebnými k doručení zásilek a dál se o věc nemusí starat. Pokud si zákazník objednal uloženku v jednom z odběrných míst, najde je tam standardně hned druhý den po tom, co zboží přijde na některé z poboček služby.
V případě, že provozovatel e-shopu nemá možnost doručit zboží na podatelnu ve vlastní režii, může je zaslat hromadně poštou nebo kurýrem jako jeden balík, což i tak představuje výraznou úsporu proti běžné praxi – pro e-shop i pro zákazníka.
Provozovatel Uloženky informuje adresáty zásilek SMSkou a mailem a do druhého dne dopraví zboží do patřičného uzlového bodu, kde si je koncový zákazník může během 7 dní osobně vyzvednout. Peníze inkasované ve výdejním místě (dobírky) potom Uloženka poukazuje na účet provozovatele e-shopu.
Uloženka zasílá zboží i do Bratislavy, kde lze nechat zásilku i předat slovenské poště (stále to vychází levněji, než poslat zásilku přímo z ČR poštou).
Zásilkovna.cz
Služba v kostce: Ceny za balík: 42 Kč za zásilku, 12 Kč za dobírku (ceny s DPH) Maximální rozměry balíku: 5 Kg, součet stran 120 cm (např. 50x40x30 cm), větší zásilky za příplatek Pobočky: 4 vlastní pobočky – Praha (2x), Brno, Bratislava, 12 podacích míst v ČR, 6 podacích míst v SR, 39 výdejních míst celkem Rychlost: doprava na výdejní místo do druhého dne |
Trochu jinou cestou než Uloženka se vydala Zásilkovna. Služby založené na identickém principu provozuje kromě vlastních poboček i v síti franšíz, kterou stále aktivně rozšiřuje. Zákazníci si tak svoje zboží mohou vyzvednout na několikanásobně větším počtu výdejen a provozovatelé e-shopů mohou zboží podat na vyšším počtu podacích míst. Hustější síť poboček je však vyvážena vyššími cenami poplatků a přísnějším omezením maximální velikosti balíku.
Jako bonus navíc nabízejí aktivní podporu e-shopům při propojení jejich administrace se systémem Zásilkovny tak, aby se administrace zásilek ze strany e-shopu minimalizovala.
Shrnutí
Služby obou velkých uloženkových firem jsou pojištěné, osvědčené, a jejich obliba roste. Limitujícím faktorem pro jejich další domácí expanzi je velikost našeho trhu, plánují ale zřízení dalších poboček v zahraničí, což by umožňovalo levnější nákup v cizině, ale i levnější vývoz. Co to znamená pro konkurenci a trh?
Česká pošta a velké kurýrní společnosti pravděpodobně z dopravy na ziskových trasách dotují ty neziskové. Objem přepravy mezi největšími českými městy bohatě zaplatí provoz, vytvoří zisk, a pomáhá dotovat ztrátové periferní pobočky. Pokud budou ale velcí hráči z hlavních tras vytlačováni uloženkovými firmami – systém funguje i pro soukromé osoby jako pošta – dá se očekávat všelicos, ze strany monopolní České pošty například zdražování.
Pro e-shopy se touto službou otvírá nový prostor k rozvoji. Nižší cena za dopravu posune do atraktivní zóny i menší nákupy a zakázek by díky tomu mělo výrazně přibývat. S možností zlevnění dopravy směrem do ciziny potom poroste tlak na kvalitní jazykové mutace e-shopů a jazykovou vybavenost personálu. Kdo se ale dobře chytne příležitosti, může na celém trendu vydělat nemalé peníze.