Už v srpnu se vynořila informace, že bude metoda „like-gating“ s konečnou platností zrušena. Koncept, který podmiňoval přístup ke svému obsahu výměnou za liky, už není tolerován. Stránky již nemohou lákat na svůj obsah či na ceny v soutěžích výměnou za like. Důvtipní správci stránek tento způsob už dávno nepodporují, jsou si vědomi, že příliv takovýchto fanoušků pro ně nemá žádný význam, protože většina z nich je bez skutečného zájmu.
Stále ovšem na podobné úkazy narazíte. Každý z vás byl určitě v minulosti pobízen hláškou typu: „Likni video, jestli chceš vidět celý obsah“ nebo „Pozvi své přátele a zúčastni se soutěže.“ Někteří majitelé stránek také podmiňují zobrazení zbytku obsahu kliknutím na „like“ jejich Facebookové stránky v pop up okně (to je to vyskakující okénko, co všichni tolik milujeme). Tomu je však konec!
Špatný fanoušek = žádný fanoušek
Stručně řečeno, odměnám na Facebooku za like odzvonilo. Soutěžní aplikace nemohou podmiňovat zapojení do soutěže tím, že přinutí uživatele zmáčknout like na konkrétní FB stránce. Samozřejmě i nadále lze nabízet uživatelům likování FB stránky, ale nesmíte si ho vynutit nebo za něj dokonce nabízet odměnu. Pamatujte si, že velké množství fanoušků, které o FB stránku nemá zájem, je spíše prokletím než požehnáním. Hodnota fanoušků spočívá především v jejich kvalitě, nikoliv množství. Opravdový fanoušek uvítá vaše statusy a bude si je dokonce i číst! Sem tam vám likne příspěvek, protože se mu bude opravdu líbit, a také si u vás něco s největší pravděpodobností objedná. Oproti tomu fanoušek, který vám dal „like“ jen na základě nějaké výhry, pro vás nemá žádnou cenu. Příspěvky ho nezajímají, nečte je a pokud se mu přesto sem tam na zdi objevíte, je jen otázka času, kdy vás pomocí tlačítka „skrýt“ zazdí úplně. Paradoxně vás může stát i peníze navíc, pokud si čas od času koupíte propagaci příspěvku.
Chcete sekačku? Nejprve „likněte“ naše stránky!
V minulosti Facebook využíval pro budování publika stránek nikoliv tlačítko „Like“, nýbrž tlačítko „Become a Fan“. Princip však zůstal stejný. Pokud jste se nestali fanouškem stránky či aplikace, nezobrazoval se vám kompletní obsah. Zatímco fanoušek stránky se mohl okamžitě zapojit do soutěže, „nefanoušek“ viděl pouze výzvu, aby se fanouškem stal a až poté se mohl zapojit. Zdali byla tato metoda skutečně úspěšná, ponecháme čistě na vašem úsudku. Uživatelé facebooku sice likovali jako o život, nicméně skutečný obsah stránek zajímal jen hrstku lidí. Pokud jste sledovali jen počet fanoušků, mohli jste být spokojeni. Nicméně většině těchto fanoušků šlo v případě soutěží především o výhru a o zbytek (podstatný zbytek) se nikdo nestaral. I přesto se však vyznavači této poněkud vyděračské metody stále najdou.
Když like-gating tak chytře
Like-gating metodu bylo možné však provozovat i smysluplně. Pokud se například živíte jako online marketingový specialista a uživatelům jste výměnou za like nabízeli zdarma e-book o osvědčených metodách online marketingu, získávali jste přínosné publikum.
Na změnu like-gating brzy naváže i změna příslušné API, aby like-gating nebylo možné provozovat ani v praxi. Již není možné nové aplikace využívající like-gating vytvářet a stávající přestaly fungovat 5. listopadu 2014. Podstata celé změny má zajistit, aby se stránky při získávání fanoušků více soustředily na kvalitu a méně na kvantitu. Stále můžete fanoušky motivovat k používání aplikace či účasti v soutěžích. Pouze nesmíte uživatele „uplácet“ za to, že se stanou fanoušky.
Promyslete marketingový koncept od samého začátku
Podle našeho názoru s touto změnou přišel Facebook pozdě. Nové podmínky sice znemožní získávat like-gatingem nové nerelevantní fanoušky, ale co ti stávající? Je velice nepravděpodobné, že by se sami smazali. Z celé věci nám vyplývá jediné. Přínosnou a zejména aktivní fanouškovskou základnu bude mít nadále jen ten, kdo se jí od samého počátku promyšleně a strategicky věnuje.