Soutěže patří k nejjednodušším způsobům, jak trochu rozhýbat mrtvolný klid na Facebook stránce. Na druhou stranu se pro pořadatele může z prosté a sympatické snahy fanoušky zabavit stát velké mrzení. Přečtěte si, jak tomu snadno předejít.
Chcete zapojit fanoušky? Připomenout se jim? A k tomu navrch získat příznivce nové?
Nemusíte křičet: „Halóó, ještě jsme tady!“
Univerzální rada většinou zní: „Tak jim udělejte soutěž!“ Jak ji ale nachystat, aby se nestala vaší noční můrou, na jejímž konci budete mít stránku plnou hádajících se lidí handrkujících se o výhru a navzájem se místo hry obviňujíc z nekalých metod? I takto totiž facebookové soutěže někdy končí.
Pozor na pravidla Facebooku
Pokud chcete soutěží opravdu jen fanoušky zabavit a nepočítáte investovaný čas ani peníze, máte to nejjednodušší. Ale i v tomto případě můžete snadno ztroskotat, když narazíte na útes známý jako „Podmínky Facebook Stránek“. V nenápadné části označené „Propagační akce“ najdete vše potřebné.
Jaké bývají nejčastější chyby? Nemáte nikde uvedená jasná pravidla , účastníky soutěže naopak v podmínkách nutíte, aby soutěž sdíleli na svém profilu a označovali své známé, nebo soutěž pořádáte pod svým osobním profilem .
Tip: přečtěte si aktuální podmínky Facebook stránek .
… a taky na české zákony!
Zůstaneme u pravidel, ale trošku přeskočíme rovnou k vyhodnocení soutěží. Pokud totiž jako způsob určení vítěze zvolíte losování a jako cenu hmotnou věc (tedy ne peníze nebo např. cenné papíry), spadá vaše soutěž podle zákona pod spotřebitelskou loterii. A jakou takovou musíte svou soutěž 15 dní před zahájením nahlásit místně příslušnému finančnímu úřadu .
Náš tip: výherce raději sami vyberte nebo nechte pomocí lajků promluvit „hlas lidu“.
Stanovte si cíl soutěže
Jak jsme psali, pokud chcete fanoušky zabavit a můžete jím dát něco, co vás zas tak moc nestojí (lístek do kina, na koncert nebo posilovny), nemusíte nad cílem soutěže dumat. Ale i tady by byla škoda ji nevytěžit co možná nejvíce. Nemusíte také jen budovat povědomí o své značce.
Tip: sbírejte kontakty, dostaňte účastníky k sobě na web. Formulováním správné soutěžní otázky soutěžící přimějte proklikat co nejvíc částí vašeho webu. Nenásilnou formou jim představíte svou nabídku a později se jim můžete připomenout remarketingem.
Proč lidi nesoutěží? A proč někteří zase soutěží až moc?
Lidé si rádi hrají. Jsou soutěživí. Někteří milují výhry. A jdou za nimi skutečně tvrdě. Až za samou hranici smyslu soutěže. Jindy se vám stane, že máte dobrou cenu, ale o soutěž není zájem. Co se stalo?
Na váze, kde si potenciální soutěžící poměřuje pro a proti, se převážily důvody neúčasti: cena mu nevyváží složitost úkolu. Ten je těžký, řešení by zabralo moc času a píle nebo soutěž prostě není dost zábavná. Soutěž se sama Facebookem nešíří, místo soutěžních odpovědí je prázdno a ve vás hlodá pocit o nevděčnících, pro které naposledy něco uděláte. To by byla škoda!
Někdy vznikne o ceny nepěkná pranice
Doporučujeme: dostaňte soutěž pomocí placené reklamy k více fanouškům. Nechce se vám platit? Zaregistrujte ji na specializovaných webech jako www.souteze.cz , www.ceske-souteze.cz nebo www.websouteze.cz .
A běžte se pomodlit, aby si vás nevšimla Facebooková mafie. „Kdo?“ ptáte se.
Boj s facebookovou mafií není předem prohraný
Jejich poznávacím znamením nejsou amputované články prstů, ani složitá tetování. Nezůstávají po nich vypálené obchody, ani nebohé oběti únosů. Zato „mafiáni“ s neuvěřitelnou urputností usilují o vaše ceny. Jsou jako správná mafie organizovaní. Stoji při sobě. Jsou neúnavní a navíc často se spoustou času. Vyhraje ve vaší soutěži ten, kdo nasbírá nejvíc lajků? Pak jste potenciální oběť mafiánského řádění. Cenu si neodnese fanoušek vaší stránky, ale někdo, kdo si handlováním sehnal dostatek cizích hlasů. Ten, kdo o vás dosud nevěděl a hlavně kterého ani v budoucnu se svou službu pravděpodobně zajímat nebudete. A co víc, naštvete ty, co soutěžili poctivě.
Naše zbraně proti mafii: udělejte soutěžní úkol natolik složitý, aby mafii odradil (neodraďte ale zase úplně všechny). Mocným nástrojem jsou i pravidla, podle kterých můžete postihnout všechny hlasy, které nejsou od reálných osob (falešné profily často nemají vůbec vyplněný profil). A to nejjednodušší nakonec: vítěze raději vyberte sami a počet lajků berte jen jako poradní hlas.
A má to celé vlastně vůbec smysl?
Má. Jen si musíte krok po kroku spočítat, co se vám vyplatí a co už ne. Počítat s rizikem, že to pokaždé nedopadne podle představ. Ale to jako ti, co se dali na podnikání, dávno víte. Buďte připravení na komplikace. I kapitulaci před soutěžní mafií obrátíte ve svůj prospěch, když mimo pořadí oceníte toho, kdo měl nejen podle vás správně vyhrát. Velkomyslné a férové gesto ocení všichni, kdo ctí pravidla. A vrátí vám to. Rádi. A zato ta soutěž i ty všechny trable kolem stála.